کشت گیاهان روان‌گردان

کشت گیاهان روان‌گردان


کشت گیاهان روان‌گردان و مخدر در روستا

بر اساس ماده 24 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، هر یک از اعضای شورای اسلامی روستا موظف است به محض آگاهی از کشت گیاهان روان‌گردان خشخاش یا کوکا یا شاهدانه در حوزه روستا مراتب را کتباً به ‌دهدار و نزدیکترین پاسگاه یا حوزه انتظامی اطلاع دهد.

  • فرماندهان پاسگاه‌‌ها و حوزه‌‌های انتظامی موظفند فوراً و همزمان با گزارش موضوع به فرمانده‌ بالاتر خود، به اتفاق دهدار یا بخشدار و نماینده شورای اسلامی روستا در محل کشت حاضر شوند و آن را امحاء (از بین بردن) و صورتجلسه امر را تهیه کنند و همراه‌ متهم یا متهمین به مراجع صلاحیت‌دار قضایی تحویل نمایند.

کشت گیاهان روان‌گردان و مخدر در محدوده‌ی شهری

بر اساس تبصره ماده 24 این قانون، در صورتی که گیاهان خشخاش یا کوکا یا شاهدانه در محدوده‌ی شهری کشت یا روئیده شده باشد، مأمورین نیروی انتظامی، شهرداری، نیروی ‌مقاومت بسیج منطقه حسب مورد موظفند به محض آگاهی مراتب را به نزدیکترین پاسگاه انتظامی و یا پایگاه نیروی مقاومت بسیج منطقه اطلاع دهند‌ و مسئولان مربوطه به اتفاق نماینده مرجع قضایی صلاحیت‌دار بر اساس مقررات این ماده اقدام نمایند.

  • همچنین بر اساس ماده 25 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، اشخاص ذکر شده در ماده ۲۴ و تبصره آن در صورتی که بدون عذر موجه از انجام وظیفه خودداری یا کوتاهی کنند به مجازات‌ زیر محکوم خواهند شد:
  1. بار اول: به شش ماه تا یک ‌سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم خواهد شد.
  2. بار دوم: به انفصال (برکناری) دائم از خدمات دولتی محکوم می‌‌گردد.
  3. همچنین مجازات اعضای شورای اسلامی، بار اول به شش ماه تا یک ‌سال و بار دوم برای همیشه از عضویت شوراهای اسلامی محروم می‌شوند.
پیشنهاد ویژه کیانداد :   فریب در ازدواج از مجازات تا فسخ ازدواج

مجازات به کارگیری کودکان و نوجوانان در جرائم مواد مخدر

بر اساس ماده 35 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، هر کس کودکان و نوجوانان کمتر از هجده سال تمام هجری شمسی و افراد محجور عقلی (سفیه، صغیر، مجنون) را به هر شیوه‌ای به مصرف و یا به ارتکاب هر یک از جرائم موضوع این قانون وادار نماید و یا دیگری را به هر طریق مجبور به مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان نماید و یا مواد ذکر شده را به زور و اجبار به وی تزریق و یا از طریق دیگری وارد بدن وی نماید به یک و نیم ‌برابر حداکثر مجازات قانونی همان جرم و در مورد حبس ابد به اعدام و مصادره اموال ناشی از ارتکاب این جرم محکوم می‌‌گردد.

در صورت سایر جهات از جمله ترغیب (تشویق)، مرتکب به مجازات مباشر (عامل و کارپرداز) جرم محکوم می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *