جرائم مربوط به مواد مخدر

مجازات مدیریت و سازماندهی جرائم مربوط به مواد مخدر

بر اساس ماده 18 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، هر کس برای ارتکاب هر یک از جرائم مربوط به مواد مخدر این قانون، اشخاصی را اجیر کند (به خدمت بگیرد) و یا فعالیت آنها را سازماندهی و یا مدیریت کند و از فعالیت‌های ذکر شده پشتیبانی مالی یا سرمایه‌گذاری نماید، در مواردی که مجازات عمل مجرمانه حبس ابد باشد به اعدام و مصادره اموال ناشی از ارتکاب این جرم و در سایر موارد به حداکثر مجازات عمل مجرمانه، محکوم می‌‌گردد.

مجازات سرکرده یا رئیس باند یا شبکه، اعدام خواهد بود.

مجازات مصرف مواد مخدر توسط افراد غیرمعتاد

بر اساس ماده 19 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، افراد غیرمعتادی که مواد مخدر یا روان‌‌گردان‌‌های صنعتی غیردارویی مصرف نمایند، برحسب نوع مواد مخدر مصرف شده به شرح زیر مجازات می‌شوند:

  1. استعمال و مصرف مواد مذکور در ماده 4 این قانون (بنگ، چرس، تریاک، شیره، سوخته و تفاله تریاک) به بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و یک میلیون تا پنج میلیون ریال جزای نقدی.
  2. مصرف مواد مذکور در ماده 8 این قانون (هروئین، مرفین، کوکائین، و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین) پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا ده میلیون ریال جزای نقدی.

مجازات ساخت و خرید و فروش ابزار تولید و مصرف مواد مخدر

بر اساس ماده 20 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، هر کس آلات و ادوات (ابزار) مخصوص تولید یا مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی را وارد کند، بسازد، خرید یا فروش نماید، علاوه بر ضبط و توقیف آنها به یک میلیون تا پنج‌ میلیون ریال جزای نقدی و ده تا پنجاه ضربه شلاق محکوم می‌‌گردد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   رأی وحدت رویه شماره 745 هیأت عمومی دیوان عالی کشور

مجازات نگهداری، حمل و مخفی کردن ابزار مصرف مواد مخدر

مرتکبین نگهداری، اخفاء (مخفی کردن) یا حمل آلات و ادوات (ابزار) استعمال و مصرف مواد مخدر، علاوه بر ‌ضبط و توقیف آنها به ازای هر عدد صد تا پانصد هزار ریال جزای نقدی یا پنج تا بیست ضربه شلاق محکوم می‌‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *