روحانیت

روحانیت


صلاحیت دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت

بر اساس ماده 13 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت، دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت در موارد زیر صالح به رسیدگی می‌باشند:

  1. کلیه جرائم روحانیون
  2. کلیه اعمال خلاف شأن (جایگاه) روحانیون
  3. کلیه اختلافات محلی مخل (اخلالگر)به امنیت عمومی در صورتی که طرف اختلاف روحانی باشد. (بر اساس تبصره 2 این ماده، رسیدگی با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود).
  4. کلیه اموری که از سوی مقام معظم رهبری برای رسیدگی مأموریت داده می‌شود.
  5. بر اساس تبصره 3 این ماده، کلیه اتهامات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزراء و معاونین آنها، معاونان و مشاوران رؤسای سه قوه، سفرا، دادستان و رئیس دیوان محاسبات، دارندگان پایه قضایی، استانداران و فرمانداران و جرائم عمومی افسران نظامی و انتظامی از درجه سرتیپ و بالاتر، و مدیران کل اطلاعات استان‌ها در صورت روحانی بودن آنها پرونده‌ی آنان در دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت مطرح می‌گردد.
  6. رسیدگی به کلیه اتهامات نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و ائمه (امامان) جمعه در دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت تهران رسیدگی خواهد شد.
  • نکته 1: همچنین بر اساس تبصره 1 ماده 13 این آیین‌نامه، در مواردی که دادسرای ویژه، رسیدگی به پرونده‌ای را به سایر مراجع قضایی مربوطه واگذار نماید.مراجع مذکور موظف به رسیدگی می‌باشند.
  • نکته 2: بر اساس ماده 14 این آیین‌نامه، دعاوی حقوقی و مدنی علیه روحانیون مطابق قوانین در دادگاه‌های مدنی و حقوقی رسیدگی خواهد شد مگر موارد خاصی که بر حسب ضرورت رسیدگی آن به نظر دادستان منصوب در دادگاه ویژه اصلح (صالح‌تر) باشد. در این صورت دادسراها و دادگاه‌ها موظفند که با درخواست دادسرا و دادگاه ویژه پرونده را ارسال نمایند.
  • نکته 3: سایر دادسراها در اموری که نسبت به روحانیون از آنها سلب صلاحیت (رد صلاحیت) شده است، حق ورود، تحقیق و تعقیب را ندارند، مگر با اجازه دادستان ویژه حوزه قضایی مربوطه. (بر اساس ماده 15 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت)
پیشنهاد ویژه کیانداد :   موارد صدور حکم طلاق

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *