ترک اعتیاد

مراقبت بعد از خروج از مراکز ترک اعتیاد

بر اساس تبصره 1 ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، با درخواست مراکز مذکور در این ماده (مراکز دولتی و مجاز درمان اعتیاد و کاهش آسیب) و بر اساس دستور مقام قضایی، معتادان موضوع این ماده مکلف به اجرای تکالیف مراقبت بعد از خروج از مراکر ترک اعتیاد می‌‌باشند که بنابر پیشنهاد دبیرخانه ستاد با همکاری دستگاه‌‌های مربوطه، تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌‌رسد.

صدور گواهی تحت درمان و کاهش آسیب برای معتادان

بر اساس تبصره 2 ماده 16 این قانون، مقام قضایی می‌‌تواند برای یک بار با دریافت تأمین مناسب و تعهد به ارائه گواهی موضوع ماده 15 این قانون، نسبت به تلعیق (تأخیر) تعقیب به مدت شش ماهه اقدام و معتاد را به یکی از مراکز موضوع ماده مذکور معرفی نماید.

مراکز ذکر شده موظفند ماهیانه گزارش روند درمان معتاد را به مقام قضایی یا نماینده وی ارائه نمایند. در صورت تأیید درمان و ترک اعتیاد با صدور قرار موقوفی تعقیب توسط دادستان، پرونده بایگانی شود و در غیر این‌ صورت بر اساس مفاد و محتوای این ماده اقدام می‌‌شود.

تمدید مهلت موضوع این تبصره با درخواست مراکز مربوطه برای یک دوره سه ‌ماهه دیگر بلامانع می‌باشد.

  • * نکته: بر اساس تبصره 3 ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، متخلف بدون عذر موجه از تکالیف موضوع تبصره 2 این ماده به مجازات حبس از نود و یک روز تا شش ‌ماه محکوم می‌‌شود.

ابطال گذرنامه و ممنوع‌الخروع شدن قاچاقچیان مواد مخدر

بر اساس ماده 17 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، چنانچه اتباع و شهروندان جمهوری اسلامی ایران با هر قصدی اقدام به نگهداری، حمل یا قاچاق هر مقدار مواد مخدر موضوع این قانون به داخل یا خارج از کشور نمایند، از زمان قطعی ‌شدن حکم به مدت یک تا پنج سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌‌الخروج می‌‌شوند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شناسایی و تعقیب مجرمین مواد مخدر در حوزه کشورهای دیگر

و در صورت تکرار، به مدت پنج تا پانزده سال گذرنامه (پاسپورت) آنان ابطال و ممنوع‌‌الخروج می‌‌شوند. صدور هرگونه گذرنامه برای اتباع (شهروندان) ایرانی که در خارج از کشور به دلیل جرائم موضوع این قانون محکوم شده‌اند مشمول ممنوعیت موضوع این ماده می‌باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *