قوانین شناسنامه فرزند نامشروع

قوانین شناسنامه فرزند نامشروع


قوانین مربوط به گرفتن شناسنامه برای فرزند نامشروع

در این مقاله می خواهیم درباره قوانین شناسنامه فرزند نامشروع را مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم. ما را همراهی کنید.

قوانین شناسنامه فرزند نامشروع

1- قانون ثبت احوال مصوب 1355

در ماده یک قانون ثبت احوال ایران، وظیفه صدور شناسنامه در ایران بر عهده سازمان ثبت احوال است. با توجه به اطلاق عام این ماده، موضوع شامل فرزند نامشروع نیز می ‌شود. تبصره ذیل ماده 16 همان قانون بیان می ‌دارد، اگر ازدواج پدر و مادر ثبت نشده باشد، اعلام تولد فرزند، باید توسط پدر و مادر انجام شود. اما اگر امکان مراجعه هر دو والدین و توافق آنها در اعلام ولادت نباشد، با مراجعه هر کدام از والدین، با قید نام کوچک شناسنامه صادر می ‌شود. اگر در این حالت مراجعه کننده مادر فرزند باشد، نام خانوادگی مادر به وی اختصاص می ‌یابد. یعنی با قید نام پدر در شناسنامه، نام خانوادگی مادر روی فرزند گذاشته می‌ شود.

اما اگر والدین (پدر و مادر) فرزند نامشروع مشخص نباشند، شناسنامه با مشخصات والدین فرضی برای فرزند صادر می ‌شود. اگر در مراحل بعدی، مشخصات والدین فرزند مشخص شد، با رأی دادگاه نسبت به اصلاح مشخصات پدر و مادر اقدام خواهد شد.

2- رأی وحدت رویه شماره 617 مورخ 03/04/1376 هیأت عمومی دیوان عالی کشور

بر اساس رأی وحدت رویه موصوف که از دیوان عالی کشور در مقام حل تعارض و اختلاف بین آرای صادر شده از شعب مختلف صادر شده است، زانی (مرد زناکار)، پدر عرفی طفل حاصل از رابطه نامشروع محسوب شده و موظف به دریافت شناسنامه برای طفل می ‌باشد. تنها موضوعی که در تکالیف و حقوق طفل متولد شده از زنا، بر اساس قانون و شرع به رسمیت شناخته نشده است، ارث بردن طفل متولد شده از زنا، از والدین و بالعکس می ‌باشد.

مجازات جرم رابطه نامشروع

الزام به گرفتن شناسنامه برای فرزند نامشروع

چنانچه زانی (مرد زناکار) که پدر عرفی فرزند نامشروع محسوب می ‌شود، با انکار رابطه نامشروع، نفی نسب فرزند نامشروع را مدعی شود. در این حالت، مادر طفل می ‌تواند با طرح دعوا در دادگاه خانواده، نسبت به اثبات نسب طفل نامشروع اقدام نماید. در این حالت اگر پدر طفل مشخص باشد، پس از ارجاع و واگذاری این امر به پزشکی قانونی و انجام آزمایشات DNA، حکم به اثبات نسب طفل نامشروع صادر می‌ شود. با صدور این حکم، والدین طفل به مجازات حد زنا محکوم می‌ شوند و بر اساس حکم دادگاه، اداره ثبت احوال نسبت به صدور شناسنامه برای فرزند نامشروع اقدام می ‌نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مجازات‌ زنا چیست

مدارک لازم برای طرح دعوای اثبات نسب

1- مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی

2- شهادت شهود

3- درخواست ارجاع (واگذاری) به پزشکی قانونی

از جمله مدارکی است که برای طرح دعوای اثبات نسب مورد نیاز است.

نحوه تقدیم دادخواست اثبات نسب

در تهران و مراکز استان ‌ها، خواهان با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، و در شهرستان ‌ها با مراجعه به دادگاه عمومی، نسبت به تقدیم دادخواست اثبات نسب اقدام می‌ نماید.

هزینه دادرسی دعوای اثبات نسب

هزینه دادرسی دعوای اثبات نسب، معادل هزینه دعاوی غیرمالی است.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره قوانین شناسنامه فرزند نامشروع را با وکیل رابطه نامشروع موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *