طرفین قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

طرفین قرارداد مشارکت در ساخت و ساز


طرفین قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

طرفین قرارداد مشارکت در ساخت و ساز را براساس نظریه موسسه حقوقی کیانداد بررسی می کنیم با ما همراه باشید.

طرفین قرارداد مشارکت در ساخت و ساز باید به چه صورت تنظیم شود؟

به گفته وکیل ملکی در مؤسسه حقوقی کیانداد، هر قراردادی متشکل از حداقل دو نفر می‌باشد که با اراده آزاد و بدون اجبار اقدام به تنظیم آن و سپس امضای قرارداد می‌نمایند. در قرارداد مشارکت در ساخت نیز حداقل دو نفر به وسط آوردن سرمایه و با قصد دست یافتن به سود و منفعت با یکدیگر مشارکت نموده و به عنوان شرکا و طرفین این قرارداد طی شروط قراردادی اقدام به احداث بنا و ساختمان و سپس تسهیم آن بین یکدیگر با توجه به سرمایه‌ و آورده خود می‌نمایند.

به طور غالب و معمول طرفین یک قرارداد مشارکت در ساخت متشکل از حداقل دو شخص حقیقی می‌باشند. برای مثال حسن به عنوان مالک یک زمین یا ملک قدیمی و کلنگی به ارزش پانصد میلیون تومان با فرد دیگری به نام علی به عنوان سازنده توافق می‌کند که طی یک قرارداد کتبی با عنوان قرارداد مشارکت در ساخت مبادرت به احداث ساختمان جدید بر روی زمین یا خانه قدیمی او در مدت معینی نمایند.

با این توضیح نتیجه می‌شود که هر یک از اشخاص و آحاد جامعه مانند حسن و علی در مثال فوق در برخی از قراردادهای مشارکت در ساخت مانند پروژه‌های بزرگ که از نظر مالی دارای بار اقتصادی بالایی هستند مانند احداث برج یا آسمان خراش‌ها و ساختمان‌های بزرگ با ده‌ها واحد مسکونی، تجاری و اداری، که نیاز به بودجه زیادی برای ساخت و ساز و عملیات عمرانی دارند، به جز در موارد نادر، سازنده یا شریک دوم قرارداد، یک شرکت ساختمانی و پیمانکاری می‌باشد که با امضای قرارداد اجرای صفر تا صد عملیات اجرایی احداث ساختمان‌ یا بنا بر روی زمین مالک را برعهده می‌گیرد که به آن شخص حقوقی گفته می‌شود مانند شرکت ساختمانی ایکس یا شرکت پیمانکاری الف که طی تشریفات مربوط به ثبت شرکت‌ها تحت نام خاصی به ثبت می‌رسند و پس از انتشار نام آنها در روزنامه رسمی موجودیت حقوقی و اعتباری پیدا می‌کنند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   قانون ملاقات فرزند ، طفل

بسته به اینکه یکی از طرفین قرارداد مشارکت در ساخت یا هر دوی آنها جزء اشخاص حقیقی باشند و یا حقوقی قبل از تنظیم قرارداد و امضای آن باید یک سری تحقیقاتی در خصوص صلاحیت‌های آنها از نظر قانونی، علمی، اقتصادی و اجرایی به عمل می‌آید تا پس از احراز آنها تصمیم به تنظیم و امضای قرارداد گرفته شود.

شرایط اشخاص حقیقی در قرارداد مشارکت در ساخت :

اگر مالک یا سازنده و یا هر دو آنها جزء اشخاص حقیقی باشند باید موارد زیر مورد بررسی قرار گیرد تا پس از امضای قرارداد با مشکلات حقوقی و قانونی ناشی از عدم صلاحیت یکی از طرفین دعوا برای امضای قرارداد، مواجه نشوند. یک شخص حقیقی که طرف قرارداد مشارکت در ساخت قرار می‌گیرد باید حائز شرایط زیر باشد:

1- زنده و در قید حیات باشد. بنابراین بستن قرارداد با شخص مرده، باطل و فاقد اثر حقوقی است.

2- عاقل و بالغ باشد و به سن رشد یعنی 18 سال تمام رسیده باشد. زیرا انعقاد قرارداد با محجورین مانند صغیر و مجنون باطل و فاقد اثر قانونی است مگر اینکه قرارداد با ولی یا قیم او منعقد و امضا شود.

3- اگر مالک فوت کرده باشد، قرارداد مشارکت در ساخت باید با تمامی ورثه نوشته و امضا شود. حتی عدم امضای یکی از ورثه موجب توقف عملیات اجرای موضوع قرارداد مشارکت در ساخت شود. بنابراین اگر مالک اصلی فوت کرده و می‌خواهید با ورثه او قرار داد ببندید حتماً از آنها گواهی انحصار وراثت و گواهینامه پرداخت مالیات بر ارث را بخواهید و آن را ضمیمه قرارداد نمایید تا بدانید که ورثه حین‌الفوت مالک فوت شده، چه کسانی هستند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه (دیرکرد) چیست

4- قرارداد باید با ذینفع یا وکیل او و در موارد خاص با نماینده قانونی وی مانند ولی یا قیم منعقد شود و مدارک نمایندگی قانونی مثل وکالت‌نامه یا قیم‌نامه را ضمیمه قرارداد نمایید. و هیچ فردی نمی‌تواند به جای دیگری قرارداد را امضا کند مگر با رعایت شرایط ذکر شده فوق.

5- اگر ملک مشاع باشد باید همه شرکا بلا استثناء قرارداد مشارکت در ساخت را شخصاً یا به توسط وکیل امضا و اثرانگشت نمایند.

6- اگر مالک جزء تجار و بازرگان است باید بررسی شود که ممنوع‌المعامله نباشد و گرنه کلیه معاملات انجام شده با تاجر ورشکسته باطل است.

نکته: موارد یادشده شش‌گانه فوق هم برای مالک حقیقی و هم سازنده حقیقی کاربرد دارد. بنابراین سازنده نباید ممنوع‌المعامله باشد، صلاحیت قانونی داشته باشد، شخصاً و یا توسط وکیل خود قرارداد را امضا و اثرانگشت نماید و غیره.

شرایط اشخاص حقوقی در قرارداد مشارکت در ساخت:

اگر مالک یا سازنده یک شرکت ساختمانی است و دارای شخصیت حقوقی می‌باشد باید موارد زیر مورد بررسی و احراز قرار گیرد.

1- به ثبت رسمی و قانونی در یکی از ادارات ثبت شهرستان‌ها رسیده باشد.

2- آخرین آگهی تغییرات شرکت را بخواهید تا ضمن بررسی کامل و دقیق، کپی برابر اصل آن ضمیمه قرارداد شود با دیدن آگهی تغییرات متوجه خواهید شد که آیا طرف قرارداد صلاحیت امضای قرارداد را دارد یا خیر؟

3- طبق اساسنامه، صلاحیت و اجازه انجام موضوع قرارداد مشارکت در ساخت را داشته باشد. مثلاً اگر موضوع فعالیت شرکت امور آموزشی یا خدماتی باشد، نمی‌تواند به عنوان طرف قرارداد ساخت و ساز قرار گیرد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اهمیت مشخص شدن مدت در قرارداد مشارکت در ساخت

4- اگر سازنده است دارای توان مالی کافی جهت انجام موضوع قرارداد باشد.

5- جزء شرکت‌های ورشکسته و یا ممنوع‌المعامله نباشد یا اموالش مصادره‌ای نباشد. بستن قرارداد با شرکت‌های ورشکسته مانع اجرای قرارداد می‌شود.

6- حیات شرکت برقرار و مدت شرکت تمام نشده باشد. بنابراین اگر مدت شرکت دو ساله بوده و مدت آن گذشته و تمدید نگردیده است، نباید با آن قراردادی را منعقد و امضا نمایید.

7- اقامتگاه قانونی شرکت را در قرارداد به طور دقیق درج نمایید. و نباید برای درج نشانی سازنده، از آدرس محل وقوع ملک موضوع قرارداد مشارکت در ساخت استفاده کرد بلکه باید آدرس مستقلی را در قرارداد به طرف دیگر اعلام نمود. و شرط شود که کلیه مکاتبات در نشانی فوق انجام و ابلاغ شده تلقی می‌گردد. در صورت تغییر نشانی، مراتب ظرف 20 روز از طریق اظهارنامه به طرف دیگر اعلام و ابلاغ شود. در صورت بروز هر گونه اختلاف در امور ملکی می‌توانید از مشاوره و وکالت توسط وکیل ملکی در مؤسسه حقوقی کیانداد تماس برقرار کنید.

مخاطب گرامی در صورتی که در زمینه قراردادهای ملکی با مشکل حقوقی مواجه شدید هرگونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکیل ملکی مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

ارتباط مستقیم با وکیل ملکی  09128400921

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *