دعوای زوجیت

دعوای زوجیت


رسیدگی به دعوای اثبات زوجیت

در این مقاله به موضوع دعوای زوجیت اختصاص داده شده است که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده می پردازیم و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

دعوای زوجیت

در رسیدگی به دعوای اثبات زوجیت و زناشویی خواهان ابتدا باید بداند کدام مرجع قضایی صلاحیت رسیدگی به دعوا را دارد؟

مرجع قضایی صالح به رسیدگی دعوای اثبات زوجیت

رسیدگی به دعوای اثبات زوجیت در صلاحیت دادگاه‌های خانواده می ‌باشد. طبق ماده 4 قانون حمایت از خانواده :«رسیدگی به امور و دعاوی زیر در صلاحیت دادگاه خانواده می ‌باشد:

1- نامزدی و خسارات ناشی از برهم زدن آن

2- نکاح و ازدواج دائم، موقت (صیغه) و اذن (اجازه) در نکاح و…..»

* همچنین در دعاوی و امور خانوادگی مربوط به زوجین (زن و شوهر)، زوجه (زن) می‌تواند در دادگاه محل سکونت خوانده یا محل سکونت خود اقامه دعوی کند مگر در موردی که خواسته، مطالبه و درخواست مهریه غیرمنقول باشد.

* هرگاه زوجین (زن و شوهر) دعاوی موضوع صلاحیت دادگاه خانواده را علیه یکدیگر در حوزه‌های قضایی متعدد مطرح کرده باشند دادگاهی که دادخواست اول به آن داده شده است صلاحیت رسیدگی را دارد.

چنانچه دو یا چند دادخواست در یک روز تسلیم شده باشد، دادگاهی صلاحیت و شایستگی رسیدگی به دعوای زن را دارد که به همه‌ی دعاوی رسیدگی می ‌کند.

هرگاه یکی از زوجین یا هر دو مقیم (ساکن) خارج از کشور باشند دادگاه صالح به رسیدگی کدام است؟

* هرگاه یکی از زوجین مقیم و ساکن خارج از کشور باشد، دادگاه محل سکونت طرفی که در ایران اقامت دارد برای رسیدگی صالح است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار در مورد کارگاه

* اگر زوجین مقیم خارج از کشور باشند، ولی یکی از آنان در ایران سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران و اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زوجه (زن) برای رسیدگی صالح است.

* هرگاه هیچ یک از زن و شوهر در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی را دارد، مگر آنکه زوجین برای اقامه دعوا در محل دیگر توافق کنند.

اجرت‌المثل زن در طلاق توافقی

* هرگاه ایرانیان مقیم (ساکن) خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیت‌دار محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجرا نمی‌شود. مگر آنکه دادگاه صلاحیت‌دار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذ (اجرایی) صادر کند.

طرح دعوای اثبات زوجیت چگونه است؟

1- پرداخت هزینه دعوای اثبات زوجیت: دعوای اثبات زوجیت و زناشویی یک دعوای «غیرمالی» است و خواهان باید هزینه دعاوی غیرمالی را به دادخواست خود الصاق (چسباندن) نماید. تا دعوای وی در مراجع قضایی ذی‌صلاح و دارای شایستگی پذیرفته شود.

2- تقدیم دادخواست: اثبات زوجیت یک دعوا محسوب می ‌شود که باید با تقدیم دادخواست نه درخواست انجام شود.

3- خواهان و خوانده دعوا: در این دعوا سمت خواهان حسب مورد به مرد یا زن تعلق می‌ گیرد و به طرفیت طرف مقابل به عنوان خوانده طرح دعوا می ‌‌شود.

خواسته‌ی دعوای اثبات زوجیت چیست؟

خواسته این دعوا اساساً صدور حکم مبنی بر اثبات رابطه زوجیت و زناشویی و ثبت این واقعه به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه دادرسی می ‌باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ارکان طلاق چیست؟

4- اسناد و مدارک لازم برای طرح دعوی اثبات زوجیت: دلایل اثبات این دعوا طبق ماده 1258 قانون مدنی می ‌باشد (ادله‌ی عام دعوای اثبات زوجیت) و لذا مدعی به رابطه زوجیت باید هر گونه مدرک مربوط به اثبات این رابطه را ارائه نماید. مانند: گواهی عقد، استشهادیه (شهادت‌نامه)، شهادت (گواهی) شهود و…

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره دعوای زوجیت با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *