معتادان

معتادان


در چه صورت معتادان مجرم محسوب می‌شود؟

بر اساس ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، معتادان باید با مراجعه به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی یا خصوصی و یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب، اقدام به ترک اعتیاد نمایند.

معتادی که با مراجعه به مراکز ذکر شده نسبت به درمان خود اقدام و گواهی تحت درمان و کاهش آسیب دریافت نماید، چنانچه تجاهر (تظاهر) به اعتیاد ننماید از تعقیب کیفری معاف می‌‌باشد.

و معتادانی که اقدام به درمان یا ترک اعتیاد ننمایند، مجرم محسوب می‌شوند.

تعیین مراکز مجاز ترک اعتیاد

بر اساس تبصره 1 ماده 15 این قانون، مراکز مجاز موضوع ماده 15، بر اساس آیین‌‌نامه‌‌ای که توسط وزارتخانه‌‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفاه و تأمین اجتماعی ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون تهیه و به تصویب ستاد می‌‌رسد، تعیین می‌‌شود.

تأمین هزینه‌های ترک اعتیاد معتادان بی‌بضاعت (بی‌پول)

بر اساس تبصره 2 ماده 15 این قانون، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف است ضمن تحت پوشش درمان و کاهش آسیب قراردادن معتادان بی‌‌بضاعت و بی‌پول، تمام هزینه‌‌های ترک اعتیاد را مشمول بیمه‌‌های پایه و بستری قرار دهد. دولت مکلف است همه ‌ساله در لوایح بودجه، اعتبارات لازم را پیش‌‌بینی و تأمین نماید.

نگهداری معتادان در مراکز ترک اعتیاد

بر اساس ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 67، معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان ذکر شده در دو ماده 4 و 8 این قانون، بدون گواهی موضوع ماده 15 و متجاهر (تظاهر کردن) به اعتیاد، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌‌شوند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   کلاهبرداری در جرائم ثبتی

تمدید مهلت برای یک دوره سه ‌ماهه دیگر با درخواست مراکز مذکور بلامانع است. با گزارش مراکز مذکور و بنابر نظر مقام قضایی، چنانچه معتاد آماده پیگیری و ادامه درمان، بر اساس ماده 15 این قانون باشد، تداوم و پیگیری درمان بر اساس ماده مذکور بلامانع می‌‌باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *