ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی


ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

شرایط ازدواج نوعی عقد محسوب می‌شود که بر اساس آن هر دو طرف (زن و مرد) می‌توانند شخصی را تا جایی که مخالف با قواعد امری نباشد، انتخاب نماید.

از همین رو، بر اساس قانون این اختیار به زنان اصیل ایرانی داده شده است تا زمانی که انتخاب آنها با قواعد امری مخالف نباشد، می توانند عملکردی آزادانه داشته باشند. ازدواج با اتباع بیگانه (شهروندان خارجی) از جمله این اختیارات است.

از آنجایی که ممکن است در این نوع از ازدواج امنیت داخلی کشور به دلیل ورود یک عنصر خارجی به آن تحت تأثیر قرار گیرد، قانون‌گذار چند شرط برای این کار در نظر گرفته است که طرفین باید پیش از شرایط نکاح و (ازدواج) به این شروط توجه داشته باشند.

همچنین علاوه بر مورد گفته شده در بالا، مسئله دین اتباع خارجی نیز در امر شرایط نکاح مطرح است. قانون‌گذار در این قسمت نیز شروطی را اعلام کرده است که باید پیش از عقد بدان توجه شود.

شرایط ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

  • بر اساس ماده‌ی ۱۰۶۰ قانون مدنی، ازدواج زن‌ ایرانی با مرد تبعه‌‌ی بیگانه (مرد خارجی) در مواردی هم که مانع‌ قانونی ندارد، نیازمند اجازه‌‌ی مخصوص از طرف دولت است. چنانچه زنان ایرانی بدون کسب اجازه از دولت به شرایط نکاح چنین مردانی در آیند، دادگاه ایران هیچ گونه عملکردی در قبال آنان نخواهد داشت.

بر اساس آیین‌نامه زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه غیرایرانی این اجازه به وزارت کشور داده شده است تا پروانه نکاح زنان ایرانی با مردان اتباع خارجی را صادر نماید.

  • در صورتی که زن ایرانی مسلمان باشد و مرد خارجی به دینی دیگر گرایش داشته باشد، ازدواج آنها از دید قانون ممکن نیست. مگر اینکه زوج در ادامه راه دین مبین اسلام را برگزیند.
پیشنهاد ویژه کیانداد :   طلاق اتباع افغان در ایران

در صورتی که زن ایرانی بدون توجه به قانون کشور، به نکاح مردی غیرمسلمان درآید، دادگاه‌های ایرانی هیچ گونه عملکردی در قبال آنها نخواهند داشت. زیرا از دید دادگاه‌های کشور این شرایط  انها نافذ و صحیح نمی‌باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *