گیاه روان‌گردان کوکا (coca)

گیاه روان‌گردان کوکا (coca)


گیاه روان‌گردان کوکا (coca)

مشخصات گیاه کوکا (coca)

گیاه روان گردان کوکا (coca) درختچه‌ای است به ارتفاع حداكثر 3 متر با شاخه‌های راست و رنگ مایل به قرمز، برگ‌های بیضی نوك تیز به طول تا 8 سانتیمتر كه سطح رویی آنها سبز روشن و سطح زیرین آنها متمایل به زرد می‌باشد. گیاه روان گردان کوکا

این برگ‌ها به صورت متناوب (پشت سر هم) بر روی شاخه‌ها قرار می‌گیرند و طعم تلخ و قابض (گس) دارند.

گل‌ها، كوچك به رنگ سفید مایل به زرد است كه به صورت تك یا دسته سه‌تایی بر روی شاخه قرار می‌گیرند. این گل‌ها در نهایت به میوه‌ای شَفت (شَفت به میوه‌ی گوشتی ناشکوفایی که دانه‌ی منفرد آن درون یک درون‌بر چوبی یا غضروفی است گفته می‌شود که بعد از رسیدن به وسیله دو یا چند کفه باز می‌شود مانند گردو و بادام) و قرمز رنگ تبدیل می‌شوند كه دارای یك دانه است. برگ‌ها قسمت مورد استفاده گیاه کوکا می‌باشد.

این گیاه بومی شمال غربی آمریكای جنوبی، به خصوص پرو و بولیوی است. درختچه كوكا در نقاط دیگر دنیا از جمله آرژانتین، ونزوئلا، اكوادور، كلمبیا، شیلی، جاوه و شرق آفریقا كشت می‌شود. این گیاه در ایران رویش ندارد.

تركیبات مهم گیاه کوکا

مهمترین تركیبات برگ كوكا، آلكالوئید كوكائین است كه به میزان 3/0 تا 5/1 درصد و به طور متوسط 8/0 درصد در برگ تازه آن وجود دارد.

به غیر از این ماده آلكالوئیدهای دیگری از جمله تروكسیلین، هیگرین، تروپاكوكائین، نیكوتین، اكگونین و ده‌ها ماده دیگر در برگ این گیاه وجود دارند.

ماده مخدر استخراج شده از گیاه کوکا

از این گیاه کوکائين استخراج مي‌شود که یك ماده بی‌حس كننده موضعی و محرك قوی سیستم عصبی است. اثرات كوتاه مدت آن مشابه آمفتامین‌هاست و باعث افزایش انرژی و سرخوشی می‌شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ستاد مبارزه با مواد مخدر

جذب کوکائین از برگ کوکا

جذب كوكائین از برگ كوكا به مراتب كندتر و تأثیرش كمتر از كوكائین خالص است. همچنین اثرات ایجاد سرخوشی و فعالیت‌های روانی آن متفاوت است.

بعضی مبلغان كوكا ادعا می‌كنند كه كوكائین به تنهایی اثرات برگ كوكای عمل آورده شده را كه به صورت جویدنی و یا به صورت چای مصرف می‌شود، ندارد.

اما مطالعات نشان داده است در خون افرادی كه از چای برگ كوكا استفاده كرده‌اند به مقدار كم كوكائین وجود دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *