فروش مال غیر

کلاهبرداری و معرفی اموال دیگران به جای اموال خود

اگر کسی به جای فروش مال غیر یا انتقال آن، اموال دیگری را ‌به جای اموال خود معرفی کند، کلاهبردار محسوب می‌شود. البته تحقق این مورد شرایطی دارد یعنی اگر مدیون یا محکوم‌ علیه یا ضامن یا کفیل بدون مجوز قانونی و با آگاهی به اینکه مال متعلق به او نیست مال غیر را مال خود معرفی کند و عملیاتی نسبت به آن مال شده باشد.

برای مثال از سوی دادگاه مال به مزایده گذاشته یا توقیف شود و… آن شخص کلاهبردار محسوب می‌شود و دراین حالت معرفی کننده مال، ضامن و مسئول جبران خسارت به صاحب ‌مال است.

اگر فروشنده مال غیر، بدون علم و آگاهی از اینکه مال متعلق به دیگری است و بدون سوء نیت، اقدام به فروش مال غیر کند، دراین حالت انتقال‌ دهنده مسئولیت کیفری ندارد اما او معامله‌ فضولی انجام داده است یعنی معامله‌ای برای دیگری تشکیل داده است بدون آنکه نماینده یا مأذون (جایز) از طرف او باشد.

معامله فضولی قبل از آنکه از سوی مالک تأیید یا رد شود مانند موجود بی‌جانی است که نمی‌تواند منشأ اثر شود مگر آنکه مالک آن را اجازه کند. این امر در مورد فروش ارث هم صادق است.

فروش مال موروثی

چنانچه بعد از فوت شخصی، تعدادی از ورثه آپارتمان موروثی را به دیگری بفروشند. بر اساس قانون هر یک از وراث فقط می‌توانند سهم‌الارث خودش را بفروشد و اگر با سوء نیت بیش از سهم خود را منتقل کند تحت عنوان فروش مال غیر ، قابل‌ تعقیب است، اما در مورد منتقل‌الیه (خریدار) وی باید توجه داشته باشد که:

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اعاده دادرسی کیفری چیست؟

اولاً: در اموال موروثی تمام وراث باید با وی وارد معامله شوند تا او مالک کل مال به‌ حساب بیاید در غیر این صورت فقط وی مالک سهامی‌ می‌شود که ورثه اجازه معامله را داشتند و برای بقیه باید با سایر وراث وارد معامله شود حتی اگر انتقال‌ دهنده سهم همه وراث را به وی فروخته باشد.

ثانیاً: در صورت عدم رضایت سایر وراث، خریدار با آنان به ‌قدرالسهم خریداری‌ شده شریک می‌شود و مقررات حاکم بر اموال مشاعی (مشترک)، بر روابط آنان حاکم است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *