کلاهبرداری املاک با عنوان اجاره‌ی خانه

بعضی از کلاهبرداران یک واحد آپارتمانی را به چند نفر و به صورت همزمان اجاره می‌دهند و باعث کلاهبرداری املاک با عنوان اجاره‌ی خانه میشوند و پس از گرفتن پول ودیعه (مبلغ قرض‌الحسنه) فراری می‌شوند.

این افراد با همدستی مشاوران املاک و با نوشتن اجاره‌نامه‌های جعلی و بی‌اساس اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و از همه‌ی کسانی که متقاضی اجاره‌ی آپارتمان هستند کلاهبرداری می‌کنند. مال‌باختگان پس از پرداخت مبلغ ودیعه، در قالب رهن یا اجاره درگیر این نوع کلاهبرداری املاک می‌شوند.

  • بسیاری از مشاوران املاک، با گفتن این نکته که در صورت عدم پیش‌پرداخت امکان اجاره دادن ملک به فرد دیگر وجود دارد، از افراد بی‌تجربه کلاهبرداری می‌کنند. و با گرفتن مبالغ غیرقانونی، اقدام به کلاهبرداری املاک می‌کنند و بعد از آن گرفتن هر گونه مبلغی را انکار می‌کنند.
  • هنگام تنظیم قرارداد اجاره، حضور موجر و مستأجر الزامی است. مبالغی که در این میان رد و بدل می‌شود باید در قرارداد اجاره ثبت شود، و در هنگام فسخ قرارداد مبلغی که به عنوان ودیعه پرداخت شده باید به مستأجر برگردانده شود.

کلاهبرداری املاک از طریق معامله ملک بدون بازدید

مواردی از انواع کلاهبرداری معاملات املاک این است که فرد بدون بازدید از واحد اصلی و تنها با استناد به گفته مشاوران املاک که این واحد نیز مشابه واحد دیگری است، اقدام به خرید یا اجاره ملک می‌کنند.

پس از رجوع به واحد اصلی با مواردی از کسری روبرو می‌شوند. امکانات ملک مانند سیستم تهویه، گرمایش و لوله‌کشی ناقص بوده و این در حالی است که قرارداد بر این اساس نوشته نشده است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط رسیدگی ابطال سند رسمی در دادگاه

نکاتی که باید پیش از عقد قرارداد املاک برای پیشگیری از کلاهبرداری رعایت شود:

  • ابتدا باید پیش از بستن قرارداد املاک از صحت و درستی اطلاعاتی که درباره‌ی ملک ارائه می‌شود مطمئن شوید.
  • مواردی نظیر سیستم گرمایشی، قبض‌های آب و برق جزء مواردی است که توسط مالک قبلی ملک باید به وضعیت ثابتی رسیده باشد.
  • پس از بستن قرارداد و واگذاری سند، تمام این موارد مربوط به مالک فعلی خواهد شد و مالک قبلی در مقابل این موارد مسئولیتی ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *