وظایف اداره کل بازرسی وزارت کار و امور اجتماعی

وظایف اداره کل بازرسی وزارت کار و امور اجتماعی


وظایف اداره کل بازرسی وزارت کار و امور اجتماعی

بر اساس ماده 96 قانون کار، به منظور اجرای صحیح این قانون و ضوابط و قوانین حفاظت فنی، وظایف اداره کل بازرسی وزارت کار و امور اجتماعی به شرح زیر است:

‌الف) نظارت بر اجرای مقررات ناظر به شرایط کار به ویژه مقررات حمایتی مربوط به کارهای سخت و زیان‌آور و خطرناک، مدت کار، دستمزد، رفاه‌کارگر، اشتغال زنان و کارگران نوجوان

ب) نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به حفاظت فنی

ج) آموزش مسائل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران، کارفرمایان و کلیه افرادی که در معرض صدمات، آسیب‌ها و ضایعات (تلفات) ناشی از حوادث و‌ خطرات ناشی از کار قرار دارند.

‌د) بررسی و تحقیق پیرامون اشکالات ناشی از اجرای مقررات حفاظت فنی و تهیه پیشنهاد لازم جهت اصلاح میزان‌ها و دستورالعمل‌های مربوط‌به موارد ذکر شده، مناسب با تحولات و پیشرفت‌های تکنولوژی

ه) رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های مشمول و تجزیه و تحلیل عمومی و آماری این گونه موارد به منظور پیشگیری حوادث

‌بازرسی کارگاه‌ها در زمینه بهداشت کار و درمان کارگران

بر اساس تبصره 1 ماده 96 قانون کار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول برنامه‌ریزی، کنترل، ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری بوده و ‌موظف است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد.

همچنین بر اساس تبصره 2 ماده 96 این قانون، بازرسی به صورت مستمر (دائمی)، همراه با تذکر اشکالات و معایب و نواقص (کمبودها) و در صورت لزوم درخواست تعقیب متخلفان در مراجع صالح انجام ‌می‌گیرد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   پیشگیری از طلاق و جدایی در لایحه قانون حمایت از خانواده

‌شرط استخدام بازرسان کار چیست؟

  • بر اساس ماده 97 قانون کار، اشتغال در سِمت بازرسی کار مشروط به گذراندن دوره‌های آموزش نظری و علمی در ابتدای استخدام می‌باشد.

آیین‌نامه شرایط استخدام بازرسان کار

بر اساس تبصره ماده 97 قانون کار، آیین‌نامه شرایط استخدام بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار با پیشنهاد مشترک وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی و سازمان امور اداری و استخدامی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

صدور کارت شناسایی بازرسان کار و کارشناسان بهداشت

بر اساس ماده 100 قانون کار، کلیه بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای، دارای کارت ویژه حسب مورد با امضای وزیر کار و امور اجتماعی یا وزیر بهداشت ‌درمان و آموزش پزشکی هستند که هنگام بازرسی باید همراه آنها باشد و در صورت درخواست مقامات رسمی یا مسئولین کارگاه ارائه شود.

1 دیدگاه

  • سلام: می خواستم از بازرسین محترم سوال کنم با توجه به اینکه جوانان این کشور از بیکاری به راه‌های خلاف و اعتیاد روی می‌آورند آیا درست است جوانان افغانستان به جای آنها کار کنند ؟ و این اتفاق را از هر طرف حساب کنید به ضرر ایران و ایرانیست اولآ فرصت شغلی را از جوان می‌گیرند دومآ از سوبسیدهای کالاها استفاده میکنند سوما با دستمزدی که می‌گیرند ارز از کشورخارج می‌کنند چهارم اینکه آن جوانیکه امروزبه خاطر بیکاری معتاد شده بعدها کشور هزینه کند که شایدبتواند اورا از اعتیاد نجات دهد پنجم اگر خدای نکرده مملکت درگیر جنگی شد باز هم آن جوان است که باید جلو دشمن بایستد پس باید بتوانیم جوانان راسالم تگهداریم برای چنين‌مواقعی ِلذا خواهشمندم کمی بازرسی هايتان را جدی تر بگیرید و برای جایگزینی جوانان ایرانی با کارگران افغانی بيشتر بکوشید از شما سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *