دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت

نیابت (وکالت) دادسراهای ویژه روحانیت به دادسراهای عمومی و انقلاب اسلامی

بر اساس ماده 29 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت ، به دلیل گستردگی حوزه‌های قضایی دادسراهای ویژه روحانیت، این دادسراها علاوه بر موارد اعطای (دادن) نیابت به دادسراهای ویژه دیگر، در مورد جرائم خارج از محل استقرار و قرارگیری خود، می‌توانند به دادسراهای عمومی و انقلاب اسلامی همان حوزه نیز نیابت و وکالت دهند و دادسراهای عمومی و انقلاب حسب مورد موظف به انجام درخواست‌های فوق می‌باشند.

احاله (واگذاری) پرونده‌های قضایی

بر اساس ماده 30 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت، احاله و واگذاری پرونده از حوزه‌ای به حوزه قضایی دیگر در اختیار دادستان منصوب (تعیین شده از سوی رهبر) خواهد بود.

رسیدگی به اتهامات شرکای متهم روحانی، در صلاحیت کدام مرجع است؟

بر اساس ماده 31 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت، اتهامات شرکا، معاونین و مرتبطین متهم روحانی در دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

مرجع صالح به تعقیب کیفری دارندگان پایه قضایی

بر اساس ماده 32 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت، در مورد تعقیب کیفری دارندگان پایه قضایی به جز قضات که لازم است قبلاً توسط دادسرای ویژه درخواست تعلیق شود و دادسرا و دادگاه انتظامی قضات ظرف مدت 20 روز موظف به اظهارنظر می‌باشد و در غیر این صورت یا در موارد اضطراری به تشخیص دادستان منصوب اقدام قضایی خواهد شد و موضوع به اطلاع ریاست قوه قضاییه خواهد رسید.

همچنین بر اساس تبصره این ماده به منظور حفظ شأن و جایگاه قضا و قاضی در صورتی که متهم مایل باشد و کتباً درخواست رسیدگی به پرونده را بنماید دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت می‌تواند بدون انجام تعلیق اقدام به رسیدگی نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   سؤالات متداول در مورد جرائم مواد مخدر

رسیدگی به جرائم جزئی

بر اساس ماده 33 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت، در جرائم جزئی که تحقیقات مقدماتی آن کامل شده یا نیاز به تحقیقات نباشد، دادستان بلافاصله ادعانامه کیفری خود را در دادگاه مطرح نموده و دادگاه حکم صادر می‌نماید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *