نگهداری و نفقه طفل بعد از فوت والدین

نگهداری و نفقه طفل بعد از فوت والدین


نگهداری و نفقه طفل بعد از فوت والدین

در این مقاله قصد داریم درباره نگهداری و نفقه طفل بعد از فوت والدین را مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم با ما همراه باشید.

سوالی که بعد از فوت والدین مطرح می شود این است که نگهداری و نفقه طفل بعد از فوت والدین با کیست؟ و در صورت مرگ یکی از والدین، نگهداری طفل با شخص زنده می باشد. حضانت فرزندانی که پدرشان فوت کرده با مادر آنهاست مگر زمانی که دادگاه به درخواست ولی قهری (پدر بزرگ پدری طفل) یا دادستان، اعطای حضـانت به مادر را خلاف و به ضرر مصلحت فرزند تشخیص داده باشد.

شرایط حضانت طفل بعد از فوت والدین

هنگامیکه پدر و مادر هر فوت کرده باشند، حضانت و نگهداری با جد پدری و بعد از آن با دیگر اقوام طفل براساس ترتیبات ارث هست. در این خصوص دادگاه هزینه هایی را طبق عرف تعیین می کند که پرداخت آن وظیفه پدر و در صورت فوت پدر با جد پدری هست، بطوریکه در هنگام تعیین نفقه توسط دادگاه شرایطی در نظر گرفته می شود از جمله:

موقعیت اجتماعی، نیازهای روزمره طفل، محل زندگی و غیر و بعد از تعیین هزینه توسط دادگاه مادر یا نماینده قانونی اختیار دارد که هزینه در نظر گرفته شده را دریافت نماید.

در صورتی که مادر تأمین هزینه را قبول نماید ولی بعد از مدتی منصرف شود و یا به دلایل دیگری امکان پرداخت هزینه را نداشته باشد، می تواند دوباره درخواست از پدر کند که هزینه های فرزند یا فرزندان را تأمین نماید. در صورتی که پدر از این امر مخالفت کند مادر از طریق دادگاه، می تواند پدر را وادار به پرداخت کردن نفقه نماید چون پرداخت نفقه از نظر قانونی همیشه بر عهده پدر است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   حضانت و سرپرستی فرزندان در طلاق توافقی

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *