نفقه زن

نفقه زن


نفقه زن در ایام عده چگونه است؟

حال در این مقاله به موضوع نفقه زن که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده می پردازیم و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

در شرع و دین بعد از طلاق و جدایی دیگر به زن نفقه و خرجی تعلق نمی‌ گیرد مگر در بعضی موارد که حتی بعد از طلاق او مستحق دریافت نفقه است.

نفقه بعد از طلاق زوجین (زن و شوهر) چگونه است؟

نفقه زن در ایام عده

نفقه زن در ایام عده در طلاق رجعی: ایام عده در طلاق رجعی سه ماه و یا دو تطهیر (پاکی) برای زن است. در این نوع طلاق و جدایی مرد حق رجوع و بازگشت به زن خود را در این ایام دارد و تا زمانی که عده تمام نشده است زن همچنان همسر (زن) شرعی و قانونی مرد است در ایام عده در طلاق رجعی چون مرد می ‌تواند به زن رجوع و بازگشت کند همچنان زن مستحق دریافت نفقه و خرجی است و اگر در این ایام مرد به زن مراجعه کرد زن باید تمکین واطاعت کند و اگر تمکین نکند همانند نشوز (ناسازگار) به او نفقه تعلق نمی ‌گیرد.

برای دریافت تابعیت ایران باید به کجا مراجعه کرد

نفقه زن در طلاق بائن

در طلاق و جدایی بائن رابطه‌ زوجیت و زناشویی کاملاً قطع می‌ شود. در طلاق بائن رجوع وبازگشت وجود ندارد و به همین دلیل به زن نفقه تعلق نمی ‌گیرد.

نفقه در طلاق خلع و مبارات

در طلاق خلع و مبارات تا زمانی که زن به آنچه بخشیده رجوع و بازگشت نکرده است طلاق بائن است ولی اگر رجوع کرد طلاق رجعی می ‌شود. اگر رجوع و بازگشت شد طلاق و جدایی رجعی بوده و نفقه‌ زن مانند زمان ایام تأهل و شوهرداری باید به او پرداخت شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   نفقه و خرجی چیست

نفقه زن در سه طلاقه

در این نوع طلاق و جدایی چون دیگر رجوعی صورت نمی‌ گیرد پس نفقه‌ ای نیز به زن تعلق نمی ‌گیرد. تا قبل از طلاق در مرتبه سوم یعنی بعد از رجوع دوباره جدایی صورت گرفت برای بار دوم نیز می ‌تواند در ایام عده رجوع کند و در هر دو بار طلاق رجعی می ‌شود و پرداخت نفقه‌ و خرجی زن بر مرد واجب می‌ گردد. و در بار سوم طلاق بائن می ‌شود و دیگر امکان رجوع و بازگشت در آن نیست و دیگر به زن نفقه تعلق نمی ‌گیرد.

نفقه زن در فسخ نکاح

فسخ و ابطال نکاح و ازدواج عده ندارد و چون عده ندارد مرد نمی ‌تواند به زن رجوع کند. در این حالت به زن نفقه تعلق نمی ‌گیرد.

نفقه زن باردار (حامله) در طلاق بائن

در طلاق بائن اگر زن باردار (حامله) باشد تا زمان وضع حمل و زایمان دریافت نفقه بر او واجب می ‌شود.

نفقه زن در عده وفات و درگذشت شوهر

زمانی که شوهر می‌میرد زن او باید عده نگه دارد که به آن عده وفات گویند. عده وفات چهار ماه و ده روز است. اگر در زمان عده طلاق مرد بمیرد زن باید از زمان مرگ مرد عده وفات نگه دارد و عده طلاق رها می شود.

در ماده 1110 قانون مدنی تا قبل از سال 1381 به زن در عده وفات نفقه تعلق نمی‌ گرفت ولی در اصلاحیه 19/8/1381 ماده‌ مذکور به این شرح اصلاح گردید: «در ایام عده وفات مخارج (هزینه) زندگی زوجه (زن) عندالمطالبه (هنگام درخواست) از اموال اقاربی (خویشاوندی) که پرداخت نفقه به عهده‌ آنان است (در صورت عدم پرداخت) تأمین می ‌گیرد».

پیشنهاد ویژه کیانداد :   طلاق توافقی (طلاق تفاهمی)

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره نفقه زن با وکیل طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *