نداشتن تابعیت

نداشتن تابعیت


نداشتن تابعیت به چه صورت است؟

حال قصد داریم در خصوص نداشتن تابعیت را طبق نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، که بررسی شده در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی نمایید.

نداشتن تابعیت

نداشتن تابعیت

تابعیت به افراد این توانایی را می ‌دهد که از حمایت دولت خود بهره‌ مند گردند و به دولت اجازه می‌ دهد بر اساس حقوق بین‌الملل از تبعه ‌اش حمایت کند. قواعد حمایت دیپلماتیک و سیاسی دولت ‌ها از این منطق پیروی می ‌کند که افراد باید تابعیتی داشته باشند تا از حمایت دیپلماتیک بهره‌ مند شوند.

نداشتن تابعیت قانونی مشکل بزرگی است. که به منظور جلوگیری و کاهش بی ‌تابعیتی افراد چندین معاهده بین‌المللی حقوق بشری مانند میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون‌ های حقوق کودک، تابعیت زنان ازدواج کرده و… تدوین شده است.

بی ‌تابعیتی عملی و رسمی

طبق کنوانسیون 1954 شخص بی‌تابعیت کسی است که تبعه (شهروند) هیچ دولتی بر اساس قوانین آن دولت به شمار نیاید.

اشکال این تعریف آن است که بعضی افراد ممکن است از نظر عملی دارای تابعیتی باشند اما قادر به گرفتن حقوق و حمایت از خود نباشند.

تعریف بی ‌تابعیتی باید شامل بی‌تابعیتی عملی نیز باشد. این اشخاص مطابق قانون دارای تابعیت یک دولت هستند اما تابعیت آنان تابعیتی مؤثر نیست یا اینکه نمی ‌توانند تابعیت خود را ثابت یا تأیید کنند. بی ‌تابعیتی عملی زمانی اتفاق می ‌افتد که دولت ‌ها منافع معمول تابعیت از قبیل حمایت و مساعدت را از بعضی افراد دریغ می ‌کنند.

اشخاص زمانی به طور رسمی بی ‌تابعیت هستند که تبعه هیچ دولتی بر اساس مقررات آن دولت به شمار نیایند. اصل خاک و اصل خون اصول مهم تابعیت هستند که تابعیت را تأیید یا نفی می ‌کنند.

قوانین تابعیت دولت ‌ها بیشتر به طور ترکیبی از اصل خاک و اصل خون است و در برخی از کشور ها اعمال اصل خاک در قوانین تابعیت از طریق نسب پدری امکان‌پذیر است. و مادران نمی ‌توانند به طور مستقل تابعیت خود را به فرزندشان منتقل کنند.

شرایط بی‌ تابعیتی

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد 10 علت برای بی‌ تابعیتی افراد نام برده است:

1- تعارض (اختلاف) قوانین

2- استقلال سرزمین

3- قوانین مربوط به ازدواج

4- عملکردهای اداری

5- تبعیض (حق‌کشی)

6- قوانین مربوط به ثبت تولد

7- اصل خون

8- سلب (نفی) تابعیت

9- ترک تابعیت

10- از دست دادن قهری (اجباری) تابعیت با اعمال قانون

چگونه اصل خون باعث بی ‌تابعیتی می‌ شود؟

در کشور هایی که تابعیت بر اساس اصل خون است فقط نسب پدری را می‌ پذیرد و اگر در این کشور ها زنی با مردی بی ‌تابعیت ازدواج کند یا دارای فرزندانی خارج از پیوند زناشویی باشند حتی اگر آن مرد هم‌ تابعیت زن باشد به ناچار فرزندان آنها بی ‌تابعیت متولد خواهند شد.

تبعیض علیه کودکان متولد شده خارج از پیوند زناشویی به استناد اعلامیه جهانی حقوق بشر ممنوع است. که بر اساس این اعلامیه تمام کودکان چه متولد از پیوند زناشویی یا غیر آن باشند از حمایت اجتماعی یکسانی برخوردار می ‌شوند.

گاهی به دلیل وجود برخی قوانین تابعیت بر اساس اصل خون ممکن است باعث بی‌ تابعیتی کودکان تازه متولد شده شود. در حالی که والدین (پدر و مادر) کودک دارای تابعیت هستند. مقررات تابعیت که بر اساس اصل خون است نه تنها باعث بی ‌تابعیتی افراد می‌ شود بلکه بی ‌تابعیتی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می ‌کند.

تابعیت وابسته

هرگاه زنی با مردی که تبعه (شهروند) خارجی است ازدواج کند به واسطه ازدواج تابعیت خود را از دست داده و تابعیت شوهرش را کسب می ‌کند. در این صورت چنانچه شوهر تابعیت خود را از دست دهد یا تابعیت خود را تغییر دهد زن به پیروی از شوهرش تابعیتش را از داده یا تغییر می‌ کند.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره نداشتن تابعیت را با مشاوران شرکت مهاجرتی هومان ویزا در ارتباط باشید…

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *