مطلقه به چه کسی گفته می‌شود

مطلقه به چه کسی گفته می‌شود


مطلقه به چه کسی گفته می‌شود؟

در این مقاله می خواهیم در مورد اینکه مطلقه به چه کسی گفته می‌شود را که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بحث و بررسی شده را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار دهیم ما را همراه نمایید.

مطلقه از ارکان طلاق است که در مطلب گذشته به آن اشاره کردیم. ارکان طلاق عبارتند از: طلاق دهنده یا مطلق (مرد)، طلاق داده شده یا مطلقه (زن)، صیغه طلاق و اشهاد (شاهد بودن دو مرد عادل)

مطلقه به زنی گفته می‌شود که طلاق داده شده است.

شرایط مطلقه بودن

مطلقه دارای پنج شرط می‌باشد که عبارتند از:

1- مطلقه باید زن باشد.

2- او باید زن دائمی باشد.

3- زن از حیض و نفاس پاک باشد.

4- شرط چهارم تعیین است.

5- زن در طهر (پاکی) مواقعه (آمیزش) نباشد.

شرط اول: (مطلقه زن باشد).

پس اگر کسی را که وطی به ملک شده است را طلاق دهد صحیح نیست یا اگر زن غریبه را طلاق دهد هر چند بعد از مدتی با او ازدواج نماید و همچنین اگر معلق باشد مثلاً بگوید اگر زن گرفتم او مطلقه است صحیح نمی‌باشد.

شرط دوم: (اینکه زن دائمی باشد)

یعنی زنی که همسر موقتی مرد است (متعه) طلاق داده نمی‌شود، بلکه جدایی بین آنها با اتمام مدت و یا با بخشش مدت از سوی شوهر است.

شرط سوم: (زن از حیض و نفاس پاک باشد)

در صورتی که شوهر با او نزدیکی کرده باشد و باردار هم نباشد، شوهرش هم نزد او حاضر باشد پس اگر یکی از این قیود سه‌گانه محقق نشود، به نحوی که شوهر با او نزدیکی نکرده باشد یا اینکه زن باردار باشد، یا شوهرش غایب باشد طلاق و جدایی چنین زنی در حال حیض و نفاس صحیح است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   گرفتن سند برای بافت مسکونی روستاها

* نکته: البته فقها در تعیین حد غیبت که مجوز طلاق و جدایی می‌باشد اختلاف نظر ندارند، و بهترین قول بیان شده آن است که باید مدتی بگذرد که علم و یا ظن و گمان حاصل شود که زن از پاکی طهارتی که شوهرش در آن طهر و پاکی با او نزدیکی نکرده است به طهارت دیگر منتقل شده باشد.

همچنین زمان طهارت و پاکی از یک طهارت به طهارت دیگر مختلف است و بستگی به عادت زنان دارد و به همین دلیل است که روایات در تعیین این مدت، مختلف ذکر شده است.

ولی اگر شوهر به حیض بودن او در هنگام طلاق علم داشته باشد طلاق باطل خواهد بود.

* نکته: اگر مردی به خاطر زندانی بودن و مانند آن نمی‌تواند از وضعیت همسرش مطلع و آگاه شود گرچه حاضر باشد در حکم غایب است.

شرط چهارم: (تعیین است)

شوهر هنگام طلاق باید زنی را که قصد دارد طلاق دهد در لفظ و به زبان و یا در نیت معین نماید. یعنی اگر شوهر در صورت تعدد زوجات (زن‌ها) قصد طلاق یکی از زنانش را داشته باشد به طور غیرمعین طلاق دهد طلاق او باطل خواهد بود. چون طلاق و جدایی امر معینی است و باید محل معینی هم داشته باشد و همچنین مطلقه (زن) نیاز به عده نگه داشتن دارد و اگر معین نباشد پس چه کسی باید عده نگه دارد؟

شرط پنجم: (زن در طهر مواقعه نباشد)

زن باید در طهر و پاکی مواقعه (آمیزش) نباشد مگر اینکه زن یائسه یا باردار باشد.

مخاطبان گرامی می توانید جهت مشاوره به صورت تخصصی درباره مطلقه به چه کسی گفته می‌شود با وکیل طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه است

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

واخواهی از حکم غیابی طلاق چگونه است

۲ دیدگاه

  • بادرود سلام طلاق چنانچه اجماعی است که در حال عادت ماهانه باطل است ودر طهر مواقعه( درپاکی زن نزدیکی کرده باشد)هم باطل است اما از صاحب نظران فقهی وحقوقی سوال بنده این است که در عادت ماهانه بازن نزدیکی کند بعد از همان نزدیکی وقت زن پاک شد فورا طلاق بدهد آیا این طلاق صحیح است یا خیر؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *