مرجع رسیدگی به اختلاف میان مالک و سازنده

مرجع رسیدگی به اختلاف میان مالک و سازنده


مرجع رسیدگی به اختلاف میان مالک و سازنده

این موضوع را در مورد مرجع رسیدگی به اختلاف میان مالک و سازنده طبق نظریه موسسه حقوقی کیانداد می پردازیم ما را همراهی کنید.

در صورت بروز اختلاف میان مالک و سازنده به کجا باید مراجعه شود؟

پاسخ: یکی از قسمت‌های قرارداد مشارکت در ساخت داوری و حل اختلاف است که در یکی از مواد پایانی آن درج می‌شود که چنانچه در طول مدت قرارداد میان مالک و سازنده اختلافی در تفسیر مواد آن یا اجرای تعهدات طرفین به وجود آید می‌توانند

به جای مراجعه به دادگاه و پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی و تشریفات نسبتاً طولانی رسیدگی، از طریق نهاد داوری اختلافات آنها با هزینه بسیار نازل و در مدت بسیار کوتاه حل و فصل شود. با این وجود عدم آگاهی از مقررات داوری و برخی معایب ناشی از درج شرط داوری در قرارداد مشارکت در ساخت، بهتر است که از قبل نسبت به نحوه درج شرط داوری در قرارداد با وکیل خبره در امور مشارکت در ساخت مشورت نمایید.

صلاحیت مراجع قضایی در رسیدگی به جرائم منافی عفت

آیا برای تنظیم قرارداد مشارک در ساخت نیز کد رهگیری باید اخذ شود؟

پاسخ: اخذ کد رهگیری مخصوص آن دسته از معاملاتی است که در سامانه ثبت معاملات کشور پیش‌بینی شده و فرم‌های مخصوصی برای آنها به صورت یکسان و یکپارچه قرار داده شده است مانند مبایعه‌نامه، سرقفلی و غیره. اما برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت هیچگونه فرم رسمی وجود ندارد و لذا اخذ کد رهگیری از طریق دفاتر مشاورین املاک برای قرارداد مشارکت در ساخت امکان‌پذیر نمی‌باشد. اما بیشتر قراردادهای مشارکت در ساخت توسط مشاورین املاک تنظیم می‌شود و طرفین آن یعنی سازنده و مالک پس از مطالعه زیر آن را امضا و اثرانگشت می‌نمانید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   خلع ید

اگر ملکی دارای چند مالک باشد و برخی از آنها راضی به مشارکت در ساخت نباشند آیا راهی برای اجبار آنها برای تجدید ساخت بنا و احداث ساختمان جدید در قالب قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد یا خیر؟

پاسخ: طبق قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب سال 1335 طی تشریفاتی یا مجوز مرجع قضایی امکان اجبار مالکین ناراضی وجود دارد. مانند زمانی که ساختمان در حال فرو ریختن باشد یا به واسطه قدمت بیم ریختن آوار روی ساکنین یا عابرین با تأیید کارشناس رسمی دادگستری برود که با صلاحدید دادگاه رأی به تجدید بنا صادر می‌شود.

مسئولیت پرداخت خسارت دیرکرد پرداخت وام متعلق به پروژه مشارکت در ساخت برعهده کیست؟

پاسخ: برای اخذ وام ساخت که معروف به قرارداد مشارکت مدنی است، مالک یا سازنده طی توافق کتبی مبادرت به دریافت وام ساخت می‌کنند که طی آن تمام یا قسمتی از اصل ملک موضوع قرارداد به رهن بانک وام دهنده رفته و اگر اصل وام و خسارات دیرکرد پرداخت نشود، بانک از طریق دفتر اجرایی ثبت می‌تواند اقدام به مزایده ملک نماید. و چون معمولاً مالک در هنگام اخذ وام، قراردادها را امضا می‌کند لذا نمی‌تواند مدعی شود که علت عدم پرداخت اصل وام ناشی از عملکرد سازنده است و وی عملاً ریالی از وام را دریافت نکرده. اما چنانچه به هر دلیلی بانک تمام یا قسمتی از ملک را به واسطه مزایده به فروش رساند مالک می‌تواند با اثبات اینکه وام در اختیار سازنده قرار گرفته و متعهد به مصرف آن در پروژه گردیده، نهایتاً خسارت‌های وارد به خود را از او مطالبه کند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   کلاهبرداری و معرفی اموال دیگران به جای اموال خود و فروش مال غیر

روند رسیدگی در دعاوی کیفری چگونه است؟

برای ضمانت انجام تعهداتی که سازنده در طی قرارداد به مالک می‌دهد، چگونه از او تضمین مناسب دریافت کنیم؟

پاسخ: در قراردادهای مختلف شیوه‌های متفاوتی اجرا می‌شود. در برخی از قراردادها از سازنده چک شخصی اخذ می‌شود تحت عنوان چک تضمین یا حسن انجام تعهد که لازم است شرایط به اجرا گذاشتن آن در موارد تخلف در قرارداد به صراحت بیان شود. و در برخی قراردادها از ضمانت‌نامه‌های بانکی استفاده می‌شود که یکی از معتبرترین تضمین‌های قراردادی به حساب می‌آید و گاهی نیز سازنده بایستی ملکی را که سند آن به نام او است را تا پایان مدت قرارداد و تحویل صحیح واحدها در رهن مالک ببرد و پس از تحویل و رضایت کامل مالک، فک رهن می‌شود و اما در بیشتر موارد مبلغی را به صورت روزشمار (شناور) و یا مقطوع به عنوان وجه‌ التزام تعیین می‌کنند.

نحوه مشارکت با املاک ورثه‌ای چگونه است؟

پاسخ: اگر مالک اصلی ملک فوت شده و قصد مشارکت با ورثه را دارید حتماً باید تمام ورثه ذیل قرارداد را امضا کنند و ضمناً از قبل باید گواهی انحصار وراثت و گواهی تسویه پرداخت مالیات بر ارث را ارائه کرده و ضمیمه قرارداد شود تا معلوم شود ورثه حین‌الفوت چه کسانی هستند و بدهی مالیاتی ملک پرداخت شده است.

مخاطب گرامی در صورتی که در زمینه قراردادهای ملکی با مشکل حقوقی مواجه شدید هرگونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکیل ملکی مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   رأی وحدت رویه ی شماره 553

وکیل مالیات بر ارث در تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *