تغیر کاربری

تغیر کاربری


مراحل تغییر کاربری از مسکونی به تجاری

پس از ثبت درخواست تغییر کاربری از طریق الکترونیکی و ارسال به دفاتر خدمات نوسازی و سپس بازرسی از ملک مورد نظر و صدور نقشه مرحله تهیه و دریافت مجوز می‌باشد.

مرحله تهیه نقشه و دریافت مجوز

مالک ساختمان برای تغییر کاربری، باید اقدام به تهیه نقشه برحسب دستور نقشه صادر شده از اداره نوسازی نماید. مواردی که در دستور نقشه ذکر شده‌اند باید در نقشه جدید رعایت شوند.

همچنین ممکن است نیاز به ایجاد فضای بهداشتی برحسب کاربری درخواست داده ‌شده باشد که در این صورت دریافت مجوز از مراجع مربوطه مانند وزارت بهداشت و… مورد نیاز است.

برای دریافت مجوزهای دیگر برا یتغر کاربری از مراجع مربوطه نیازی به مراجعه حضوری نمی‌باشد و موارد مذکور به ‌صورت الکترونیکی در دستور کار اداره نوسازی قرار خواهد گرفت.

پس از این ‌که نقشه توسط مالک تهیه شد به اداره نوسازی ارسال می‌شود و توسط کارشناسان بررسی می‌شود. اگر مغایرت و مخالفتی با موارد مذکور در دستور نقشه وجود داشته باشد، مالک موظف است آنها را اصلاح کرده و دوباره به اداره نوسازی ارسال نماید.

در صورتی‌که نیاز به دریافت مجوز از ارگان و نهاد خاصی باشد فرآیند به صورتی الکترونیکی انجام می‌شود و استعلام‌های (پرسش‌ها) مربوطه به اطلاع مالک می‌رسد. اگر تمام موارد به ‌درستی انجام شده باشد، نقشه توسط کارشناسان تأیید شده و دستور صدور مجوز داده می‌شود.

دستور نقشه چیست؟

دستور نقشه یک فرمان اداری است که برحسب آن مالک باید با توجه به نکاتی که در دستور نقشه ذکر می‌شود، اقدام به تهیه نقشه برای تغییر کاربری به کمک دفاتر مهندسی نماید. در این دستور با توجه به موقعیت مکانی ملک و نیز فضای اطراف آن تعداد طبقات و نیز سطح اشغال بنا مشخص می‌شود. همچنین نوع آن نیز تعیین می‌شد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   سند زدن ملک

اگر مالک اعتراضی نسبت به دستور نقشه داشته باشد، باید پیش از آن‌ که به مرحله بعدی برود به آن رسیدگی نماید تا در فرآیند تغییر کاربری مشکلی برای او ایجاد نشود. همچنین در این دستور حدود کلی فضاهای درون واحد مشخص می‌شود، فضاهایی مانند پارکینگ یا تراس (بالکن)، نورگیر، انبار و….

همچنین با توجه به موقعیت اطراف ملک، محدودیت‌هایی ممکن است برای ملک و مالک وجود داشته شود، برای مثال اگر در اطراف ملک منطقه نظامی حساسی باشد یا یک بنای باستانی در آن وجود داشته باشد محدودیت‌هایی در تعداد طبقات، ارتفاع ساختمان یا حتی نمای بیرونی ساختمان می‌توان وضع کرد.

اقدام به نوسازی و تغییر کاربری

پس از آن‌ که مجوز لازم صادر شد، مالک می‌تواند برای تخریب، بازسازی و یا نوسازی ملک خود اقدام نماید. همچنین در صورتی‌که موارد مذکور در دستور نقشه از پیش در ملک مشخص شده باشد، نیازی به تخریب و نوسازی نیست و شخص می‌تواند از ساختمان برحسب نوع جدید بهره‌برداری و استفاده نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *