تنظیم وکالت‌نامه فروش

تنظیم وکالت‌نامه فروش


مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند رسمی خودرو یا تنظیم وکالت‌نامه فروش

حال در خصوص مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند رسمی خودرو یا تنظیم وکالت‌نامه فروش بنا بر گفته کارشناس موسسه حقوقی کیانداد ، را برای کاربران و مخاطبان عزیز میخواهیم توضیح دهیم ما را همراهی نمایید.

مدارک انتقال سند خودرو یا وکالت‌نامه فروش

* حضور فروشنده و خریدار و یا نماینده قانونی آنها (وکیل، ولی، قیم)

* اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین معامله

* اسناد مالکیت خودرو (در صورتی که فروشنده اولین مالک خودرو است ارائه برگه کمپانی و یا برگه گمرک و در صورتی که فروشنده مالک اول نباشد ارائه آخرین بنچاق دفترخانه ضروری است).

* شناسنامه خودرو (برگ سبز صادره توسط مراکز تعویض پلاک)

* برگ تأییدیه نقل و انتقال خودرو (صادره توسط مراکز تعویض پلاک. البته برای تنظیم وکالت فروش نیاز نمی‌باشد).

* اصل برگ مفاصاحساب عوارض خودرو صادره از دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا شهرداری (پرداخت شده توسط فروشنده)

* اصل بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر

* اصل کارت هوشمند سوخت

 هنگام فروش وکالتی خودرو به این نکات توجه نمایید

1- طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده (بند ب ماده 43) خودروهای سواری و وانت دو کابین مشمول پرداخت عوارض شهرداری می‌باشند. فلذا وانت تک کابین، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و موتور سیکلت نیازی به ارائه عوارض سالیانه شهرداری ندارند (معاف از پرداخت عوارض سالیه شهرداری هستند).

خودروی توقیفی را می توان به دیگری منتقل کرد

2- خریدار باید قبل از تصفیه حساب یک نسخه از خلافی خودرو را که از مراکز پلیس+10 در همان تاریخ گرفته شده از فروشنده مطالبه کند تا موقع تعویض پلاک با خلافی سنگین خودرو مواجه نشود و مجبور به پرداختن خلافی فروشنده نشود زیرا در هنگام تعویض پلاک، خلافی خودرو باید تصفیه شود هر چند اصولاً خلاف‌های تا ده روز قبل ثبت می‌شوند و به روز نیستند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   سلب (گرفتن) حضانت و سرپرستی فرزند

3- خریدار باید قبل از تصفیه حساب نهایی و اخذ وکالت تام، مفاصاحساب عوارض شهرداری خودرو را (که توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر صادر می‌شود) از فروشنده مطالبه کند تا عوارض سالیانه شهرداری خودرو نیز تصفیه شود و بعداً با بدهی سنگین خودرو به شهرداری مواجه نشود.

4- فروشنده باید حتماً دقت کند که برای وکالت تعویض پلاک خود در وکالت‌نامه مهلت کوتاهی (مثلاً ده روزه) تعیین کند و از دادن وکالت بدون مدت و به صرف اعتماد به رفتار ظاهری یا دوستی و آشنایی جداً خودداری کنید.

5- خریدار باید دقت کند که اگر وکالت‌نامه دارای مدت است در طی مدت مقرر اقدام به تعویض پلاک و سپس مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی برای انتقال سند کند و گرنه سردفتر حق تمدید کردن حاشیه‌نویسی برای تمدید مدت وکالت‌نامه را ندارد و به واسطه باطل شدن وکالت‌نامه باید به دنبال راضی کردن فروشنده برای حضور در دفترخانه باشید که در صورت همکاری نکردن او با مشکل قانونی و هزینه دادرسی مواجه می‌شوید.

6- هزینه تنظیم سند انتقال خودرو قانوناً برعهده فروشنده است مگر اینکه طرفین در قرارداد به گونه دیگری توافق کرده باشند.

7- هزینه وکالت تام جهت تعویض پلاک و تنظیم سند انتقال برعهده فروشنده است.

8- چنانچه خریدار (وکیل) بخواهد قبل از تعویض پلاک، خودرو را با همان وکالت به شخص دیگری واگذار نماید (تفویض)، مشمول کلیه هزینه‌های اولیه خواهد بود. ضمناً وکیل (خریدار اول) وقتی می‌تواند به همان صورت وکالت را به شخص دیگری تفویض کند که در وکالت عبارت (حق توکیل به غیر) درج شده باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   الزام به تنظیم سند رسمی ملک

توصیه می شود قبل از اقدام به خرید خودرو و تنظیم وکالت‌نامه فروش یا انجام هر گونه معامله ای با وکلای متخصص در این زمینه در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *