مبانی فقهی نفقه

مبانی فقهی نفقه


مبانی فقهی نفقه چیست؟

مقاله حاضر زیر نظر موسسه حقوقی کیانداد ، اختصاص داده شده به مبانی فقهی نفقه و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

مبانی فقهی نفقه

در دانشنامه اسلامی نفقه در لغت به معنای هزینه و خرجی است.

نفقه در فقه امامیه به کلیه مایحتاج و نیازهای زندگی زن گفته می ‌شود که مصادیق آن را عرف و عادت تعیین می ‌کند و بارزترین آنها در زمان کنونی خوراک، پوشاک، مسکن و اثاث منزل است و باید بر حسب عرف و عادت زمانی و مکانی و شئون فردی و اجتماعی زن تعیین گردد چرا که قرآن کریم و برخی روایات به رعایت عرف به عنوان ملاک تشخیص سفارش کرده ‌اند پس با توجه به افزایش مناسبات اجتماعی در زمان کنونی مواردی از قبیل نیازهای روانی، فرهنگی، سیاسی و گرفتن حقوق متعارف اجتماعی زن و… را نیز باید داخل در مفهوم نفقه دانست.

خداوند متعال در آیات و روایات نفقه و خرجی را جزء وظایف زوج (مرد) قرار داده است و آیات و احادیثی در این مورد آمده است که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می ‌کنیم:

خداوند در سوره‌ مبارکه‌ نساء آیه 34 می ‌فرماید: «مردان قیم و سرپرست زنان هستند به خاطر فضیلتی که برخی از آنها بر بعضی دیگر دارند و نیز به دلیل اینکه از اموال خویش به زنان نفقه دهند».

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «تقوا پیشه کنید درباره زنان، همانا آنها را با امانت خداوند گرفته ‌اید و آنها به نام خداوند بر شما حلال شده ‌اند و حق آنهاست بر شما که رزقشان و پوشاکشان را به طور معروف بدهید».

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مهریه - مهریه عندالاستطاعه - مهریه عندالمطالبه

همچنین امام سجاد (ع) درباره‌ نفقه و خرجی زنان فرمودند: «فردی که همسری را به ازدواج خود درآورده است نسبت به او وظیفه‌ سرپرستی دارد و باید با او با مهر و احسان رفتار کند و با او مدارا کند و باید بداند آنچه از وی بهره ‌برداری می‌کند نعمتی از جانب خدای متعال است، پس باید این نعمت را پاس بداند و رعایت کامل آن را نماید».

نفقه اقارب و خویشاوندان

مبانی فقهی نفقه از نظر فقهای امامیه

فقهای امامیه معمولاً نفقه را به معنای غذا، پوشاک، مسکن، و دیگر ملزومات و نیازهای زندگی می ‌دانند. در تعریف نفقه می ‌توان گفت: نفقه را هر آن چیز دانست که زوجه (زن) به آن نیازمند است و در شأن چنین زنی در محل زندگی خودش است.

بنابراین نفقه و خرجی در فقه امامیه شامل کلیه مایحتاج و نیازهای زندگی زوجه (زن) است که مصادیق آن را عرف و عادت تعیین می‌ کند و بارزترین آنها در زمان کنونی خوراک، پوشاک، مسکن، اثاث منزل است و باید مصادیق نفقه را برحسب عرف و عادت زمانی و مکانی و شئون فردی و اجتماعی زن تعیین کرد.

همچنین در قرآن کریم و برخی روایات به رعایت عرف به عنوان ملاک تشخیص سفارش کرده‌ اند، پس با توجه به افزایش مناسبات اجتماعی در زمان کنونی مواردی از قبیل نیازهای روانی، فرهنگی، سیاسی و… را نیز باید داخل در مفهوم نفقه و خرجی دانست.

مخاطب عزیز هر گونه سوالی که داشته باشید می توانید جهت مشاوره تخصصی در خصوص  مبانی فقهی نفقه با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ممنوع الخروجی مرد توسط زن بابت مهریه

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

در چه صورتی زن می تواند نصف دارایی شوهر سابق خود را دریافت نماید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *