مالیات بر ارث سپرده بانکی

مالیات بر ارث سپرده بانکی


مالیات بر ارث سپرده بانکی چیست؟

امروزه همه ما اصطلاح مالیات بر ارث و سپرده بانکی را بارها و بارها شنیده ایم اما چیزی که حائز اهمیت است ترکیب مالیات بر ارث سپرده بانکی است در صورتی که بخواهیم یک تعریف عامیانه و کامل از این مقوله داشته باشیم می توان گفت به محض اینکه شخص فوت می کند شناسنامه او باطل می شود و با توجه به یکپارچه شدن سیستم های اطلاعاتی فوت شخص از طریق سازمان ثبت احوال در زمان ابطال شناسنامه به ارگانهایی از قبیل بانک ها، سازمان ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی و … گزارش می شود به همین جهت از این زمان تمامی حسابهای بانکی متوفی مسدود می شود.

با این کار قابلیت دسترسی و برداشت از این حسابها وجود ندارد و این چیزی است که وراث اول از همه با آن مواجه می شوند.

وراث برای تقسیم دارایی و انتقال اموال متوفی، نیاز به دریافت گواهی واریز مالیات بر ارث دارند و این گواهی پس از تشکیل پرونده مالیاتی، ارایه اظهارنامه و پرداخت مالیات، توسط اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی صادر می گردد.

مالیات بر ارث حساب های بانکی

مالیــات بــر ارث حساب های بانکی از سال ۹۵ که تا به همین لحظه ۳ درصد می باشد یعنی ۳ درصد کل حساب بانکی به نحوی که در این خصوص باید عرض کرد که حساب ها و سپردهای بانکی از سال ۹۵ تا کنون از هیچ معافیت مالیاتی بهره مند نیستن و از کل سپرده این ۳ درصد لحاظ میشود.

در حالی که در مورد سپردهای بانکی قبل از سال ۹۵ و در مورد افرادی که قبل سال ۹۵ فوت کرده اند و مشمول قانون قبلی می شوند باید عرض کرد ۸۰ درصد سپرده مشمول معافیت می شد و از بیست دردرصد باقی مانده به این شرح مالیات اخذ میگردد:

پیشنهاد ویژه کیانداد :   زنا در کلام معصومین

میزان نرخ مالیات بر ارث سپرده بانکی

  • سپرده بانکی تا پنج میلیون ۱۵ درصد
  • سپرده بانکی ۵ تا ۲۰ میلیون ۲۰ درصد
  • سپرده بانکی ۲۰ تا ۵۰ میلیون ۳۰درص
  • سپرده از ۵۰ میلیون به بالا ۳۵ درصد

نکته مهم که قابل توجه است اینکه در صورتی که پول نقد در صندوق های امانات اعم از دولتی و یا خصوصی باشد در این صورت وراث باید (10 درصد) این مبلغ را به عنوان مالیات بر ارث پرداخت نمایند.

در این مطلب سعی کردیم بحث را بطور کامل و عامیانه برایتان شرح دهیم. البته تمام مالیات بر ارث چه نقدی و چه غیر نقدی دارای تبصره و بندهای زیادی هستند که یک وکیل اشراف کامل بر این کار دارد. در پایان هر گونه سوالی در خصوص انواع مالیات بر ارث از قبیل مالیات بر ارث مغازه، مالیات بر ارث زمین ها، مالیات بر ارث سهام و … داشته باشید می توانید با مشاوران تماس گرفته و از راهنمایی های آنان بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *