قوانین مالیات بر ارث آپارتمان

قوانین مالیات بر ارث آپارتمان


آشنایی با قوانین مالیات بر ارث آپارتمان | 

قوانین مالیات بر ارث آپارتمان ، مالیاتی است که دولت از حق انتقال آپارتمان به وراث آنان بعد از مرگ دریافت می کند. این نوع مالیات طبق ارزش معاملاتی منطقه مسکونی محاسبه می شود که نرخ میزان مالیات بر ارث آن به عواملی از قبیل تاریخ فوت، طبقه وراث بستگی دارد.

قوانین مالیات بر ارث آپارتمان چیست؟

مقصود از مالیات بر ارث آپارتمان، شامل واحدهای مسکونی، ویلا، املاک زراعی، خانه، باغ، اراضی بایر است که برای آنها قانون مشابه در نظر گرفته می شود و نرخ آن مطابق ارزش معاملاتی منطقه توسط اداره مالیات محاسبه می گردد. لازم به ذکر است که محاسبه دقیق نرخ مالیات بر ارث آپارتمان به عوامل دیگری از قبیل تاریخ فوت و همچنین نسبت وراث با متوفی هم بستگی دارد.

قانون و تبصره های زیادی وجود دارد که در صورت نداشتن آگاهی لازم و قدم گذاشتن در اینکار می شود وراث را متحمل اتلاف وقت و پرداخت هزینه سنگین به خاطر مالیات اضافی کرد. از این جهت استفاده از مشاور مالیاتی متخصص نه تنها شما را از راه سخت ادرات مربوط رها می کند بلکه می تواند، هزینه تمام شده وراث را در مالیات بر ارث آپارتمان به شدت کمتر کند.

در قوانین مالیات آپارتمان تعیین ارزش معاملاتی بر عهده کیست ؟

طبق قوانین مالیات بر ارث آپارتمان تعیین ارزش معاملاتی املاک بر عهده کمیسیون تقویم املاک است. این کمیسیون 5 نفر عضو دارد که از سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت آپارتمان های راه و شهر سازی و جهاد کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شورای اسلامی شهر و در سایر شهر ها از مدیران کل یا روسای ادارات امور مالیاتی، راه و شهر سازی، جهاد کشاورزی و ثبت اسناد و املاک و یا نمایندگان آن ها و نماینده شورای اسلامی شهر تشکیل می شود که هر سال یک بار ارزش معاملاتی املاک را به تفکیک عرصه و اعیان تعیین می کند که ارزش آن از قیمت واقعی بازار در بعضی مواقع کمتر است . از اینرو در محاسبه مالیات‌ بر ارث آپارتمان و یا هرگونه ملک مسکونی از این ارزش معاملاتی استفاده می گردد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   نحوه‌‌ی اجرای حکم مورد درخواست اعاده دادرسی

قوانین جدید:

در محاسبه مالیات‌بر ارث آپارتمان، شایان ذکر است اثاثیه داخل منزل متوفی معاف از پرداخت مالیات‌بر ارث می باشد.

درقوانین مالیات‌بر ارث جدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث به مدت یکسال از تاریخ فوت می باشد. این در صورتی است که در قوانین قدیم مهلت تسلیم اظهارنامه 6 ماه از تاریخ فوت بوده.

عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر موجب جریمه معادل 10% مالیات متعلق می گردد.

نرخ مالیات بر ارث آپارتمان در قوانین قدیم مالیات بر ارث تا آخر سال 1394 به شرح ذیل می باشد:

مالیات‌بر ارث آپارتمان برای تاریخ فوت تا آخر سال 94 به شرح ذیل است:

مالیات‌بر ارث آپارتمان تا مبلغ ۵ میلیون تومان : برای وراث طبقه اول 5 درصد، برای وراث طبقه دوم 15 درصد، برای وراث طبقه سوم 35 درصد.

مالیات‌بر ارث آپارتمان تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۵ میلیون تومان : برای وراث طبقه اول 15 درصد، برای وراث طبقه دوم 25 درصد، برای وراث طبقه سوم 45 درصد.

مالیات بر ارث آپارتمان تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۲۰ میلیون تومان : برای وراث طبقه اول 25 درصد، برای وراث طبقه دوم 35 درصد، برای وراث طبقه سوم 55 درصد.

مالیات‌بر ارث آپارتمان نسبت به مازاد ۵۰ میلیون تومان : برای وراث طبقه اول سی و پنج درصد (۳۵%)، برای وراث طبقه دوم چهل و پنج درصد (۴۵%)، برای وراث طبقه سوم شصت و پنج درصد (۶۵%)

قوانین قدیم:

در محاسبه مالیات ‌بر ارث آپارتمان از سهم الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ ۳ میلیون تومان به عنوان معافیت کسر و مازاد به نرخ های مذکور مشمول مالیات می باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   در چه مواردی قرارهای صادره قطعی نمی‌باشند؟

معافیت مذکور برای هریک از وراث طبقه اول که کمتر از ۲۰ سال سن داشته یا محجور یا معلول از کار افتاده باشند مبلغ ۵ میلیون تومان خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *