قرارداد کار کتبی

در قرارداد کار کتبی باید عنوان مناسب تعیین شود و عبارات آن صریح و روشن باشد. از هر گونه ابهام و عبارات مبهم خودداری شود و اگر بعضی از اصطلاحات فنی در قرارداد‌های کار پیش‌بینی‌ شده، در خود قرارداد نیز این نکات تعریف شود و طرفین قرارداد اعم از کارفرما و کارگر مشخص شوند.

همچنین موضوع قرارداد اعم از مالی یا عملی که طرفین قرارداد (کارگر و کارفرما) تعهد به تسلیم یا انجام آن می‌کنند، باید مشخص و مدت و مبلغ قرارداد باید تعیین و شرایط هر یک از طرفین ذکر شود.

تعهدات کارگر و کارفرما و تضمین‌هایی که لازم است هر یک از طرفین بدهند باید در قرارداد آورده شود.

گاهی کارگر برای تضمین انجام تعهد خود باید سفته یا چک بدهد که در این موارد لازم است به ‌صورت صریح و روشن در قرارداد ذکر شود.

علاوه بر این، پایان مدت قرارداد و همچنین تعداد صفحات در قرارداد باید ذکر شود. در قرارداد‌های چند صفحه‌ای طرفین باید زیر هر یک از صفحات را امضا نمایند. پیوست‌ها نیز باید در قرارداد بیان شود.

همچنین بر اساس تبصره ماده 10 قانون کار، در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌شود.

یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های بدون شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

قرارداد کار سفید امضا چیست؟

در بسیاری از قرارداد‌هایی که بین طرفین (کارفرما و کارگر) تنظیم می‌شود کارفرما‌ها از کارگران برگه‌هایی به ‌صورت سفید امضا می‌گیرند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   در چه مواردی به زن نفقه تعلق نمی‌ گیرد

و بعد از اینکه قرارداد به اتمام برسد، در متن آن مواردی اضافه می‌کنند که مثلاً کارگر سنوات، عیدی و کلیه حقوق و مزایای خود را دریافت کرده و هیچ‌ گونه حق و حقوقی ندارد.

در این‌ گونه موارد بعدها کارگر ادعا می‌کند که من هیچ یک از موارد ذکر شده را دریافت نکرده‌ام بلکه برگه سفید، امضا کرده بودم. به همین دلیل کارگران باید از بستن قرارداد‌های سفید امضا خودداری نمایند.

این مسأله از جمله مواردی است که باید کارگران آن را رعایت کنند تا به مشکلی برخورد نکنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *