قانون معیوب بودن خودرو

قانون معیوب بودن خودرو


قانون معیوب بودن خودرو قبل از تحویل به خریدار

این موضوع مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد ، در مورد قانون معیوب بودن خودرو قبل و بعد از تحویل به خریدار را بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار گرفته تا از آن بهره مند شوند.

اگر قبل از تحویل خودرو به خریدار، خودرو به دلیلی معیوب شود:

به گفته کارشناسان حقوقی در قرارداد در موسسه حقوقی کیانداد، اگر خودرو قبل از تسلیم و بدون تقصیر یا اهمال‌کاری فروشنده، تلف شده و از بین برود (مانند آتش گرفتن یا خراب شدن آوار روی خودرو) در این صورت مبایعه‌ نامه منفسخ شده و قرارداد خود به خود منحل می ‌شود و فروشنده اگر ثمن و وجهی دریافت کرده باید فوراً به خریدار برگرداند.

باید توجه داشت که اگر تلف و نقص خودرو به واسطه عمل و اقدام خود شخص خریدار باشد مانند هنگامی که آن را از پارکینگ می‌ خواهد بیرون بیاورد و تصادف کند، هیچ گونه ادعا و حقی بر فروشنده ندارد و باید باقیمانده ثمن معامله را نیز به فروشنده بپردازد.

اگر بعد از خرید خودرو معلوم شود که خودرو معیوب بوده؟

سؤال: ممکن است بعد از خرید یک خودرو عیبی در آن ظاهر شود در این وضعیت تکلیف خریدار چیست آیا می‌ تواند قرارداد را فسخ کند یا باید خسارت دریافت کند؟

جواب: در پاسخ به سؤال فوق اولاً باید اشاره کنیم که عیب عبارت از نقصی است که از ارزش خودرو یا انتفاع و استفاده متعارف از آن بکاهد. مانند خودرویی که با شرط بدون عیب فروخته شده است اما گیربکس آن دارای نقص و ایراد می‌ باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرط طلاق و جدایی به خاطر عقیم (نابارور بودن) مرد

خیار عیب وقتی برای خریدار ثابت می‌ شود که آن عیب در زمان انعقاد قرارداد موجود بوده اما از نظر او پنهان و مخفی باشد. خوب سؤال می‌ شود که عیب چه زمانی مخفی محسوب می‌ شود؟

در پاسخ گفته می‌ شود که عیب وقتی مخفی تلقی می ‌شود که خریدار در زمان معامله عالم به آن نبوده است اعم از اینکه این عدم علم و آگاهی ناشی از آن باشد که عیب واقعاً مستور و پوشیده بوده یا اینکه ظاهر و آشکار بوده اما خریدار ملتفت و متوجه آن نشده است.

در صورت بروز اختلاف به علم و جهل خریدار به وجود عیب، اصل بر عدم آگاهی و عدم علم او است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

علم و جهل فروشنده خودرو تأثیری در تحقق خیار عیب برای خریدار ندارد ولی سکوت فروشنده آگاه، و عدم بیان و ذکر عیب در قرارداد، باعث ایجاد خیار تدلیس برای خریدار می ‌شود.

وقتی خریدار بعد از تحویل خودرو و استفاده کوتاه از آن متوجه وجود عیب در آن شد، برای او خیار عیب محقق می‌ شود و در این حالت دو راه دارد، یکی قبول خودرو معیوب به علاوه دریافت ارش (ما به ‌التفاوت خودروی سالم و معیوب) دوم فسخ معامله، پس خریدار نمی‌ تواند هم ارش بگیرد و هم قرارداد را فسخ کند بلکه یکی از این دو را می ‌تواند انتخاب کند.

متأسفانه در برخی از مبایعه‌ نامه ‌ها به صورت کلی ذکر می ‌شود که خریدار از کم و کیف خودرو و کلیه عیوب ظاهری و پنهان آن مطلع است که در صورت درج چنین شرطی در قرارداد، باعث ساقط شدن حق خریدار در استفاده از خیار عیب می‌ شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   کلاهبرداری با عنوان تسهیلات بانکی

همچنین برخی از دلالان و فروشندگان در مبایعه ‌نامه مسئولیت خود را نسبت به هر گونه عیبی بری می‌ کنند و با امضای آن توسط خریدار فرض بر آگاهی او گذاشته و در صورت بروز عیب حق استفاده از خیار عیب را ندارد.

در همین زمینه ماده 436 قانون مدنی اشاره می‌ کند که اگر بایع (فروشنده) از عیوب مبیع (خودرو) تبرّی (عدم مسئولیت و دوری جستن) کرده باشد به اینکه عهده عیوب را از خود سلب کرده یا با تمام عیوب بفروشد، مشتری (خریدار خودرو) در صورت ظهور عیب حق رجوع به فروشنده را نخواهد داشت و اگر فروشنده از عیب خاصی (مانند عیب گیربکس) تبرّی کرده باشد فقط نسبت به همان عیب، حق مراجعه ندارد.

تبرّی و رفع مسئولیت از کلیه عیوب آشکار و پنهان موجود در زمان معامله یا عیوب حادث پس از قرارداد، از سوی فروشنده نافذ و معتبر است و خریدار حق اعتراض ندارد.

توصیه می شود قبل از انجام هر گونه اقدام حقوقی در زمینه انجام معاملات خودرو و سایر معاملات با وکلای متخصص در زمینه قراداد در موسسه حقوقی کیانداد تماس حاصل فرمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

شورای اسلامی کار و صلاحیت آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *