طلاق غیابی

طلاق غیابی


طلاق غیابی چیست؟

این مقاله در خصوص طلاق غیابی که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، گردآوری شده است، را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی کنید.

اگر دادخواستی علیه شخصی داده شود و خوانده دعوا که دادخواست علیه او ارائه شده است ابلاغیه زمان رسیدگی دادگاه را به شخصه تحویل نگرفته باشد یعنی طبق ماده 68 قانون آیین دادرسی مدنی به او ابلاغ نشده باشد و یا اینکه در جلسات دادگاه حاضر نشود و لایحه نیز نداده باشد در صورت محکوم شدن او رأی غیابی صادر می ‌شود.

در خواسته طلاق نیز به همین صورت عمل می ‌شود اگر در وقت رسیدگی به خوانده (زن یا مرد) ابلاغ واقعی نشده باشد و خوانده در دادگاه حضور نیابد و لایحه نداده باشد در فرض محکومیت، طلاق غیابی است.

با توجه به اینکه خواهان طلاق و خواسته طلاق از طرف زن باشد یا طلاق از طرف مرد باشد به بیان شرایط طلاق غیابی از طرف هر یک از زوجین (زن و شوهر) می ‌پردازیم.

رأی طلاق غیابی چیست؟

رأی غیابی رأیی است که خوانده‌ِی دعوی در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و امکان دفاع نیز پیدا نکرده است و ابلاغ به خوانده ارسال نشده و لایحه یا وکیل معرفی ننموده است در این صورت رأی غیابی است. رأی غیابی تا مدت 20 روز در همان شعبه بدوی و ابتدایی قابل اعتراض است که به آن واخواهی گفته می ‌شوند.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

طبق قانون حق طلاق و جدایی با مرد است و چه زن در دادگاه حاضر باشد چه نباشد حکم در مورد به طلاق صادر می‌شود. اما اگر زن در دادگاه حضوز نیابد و لایحه ندهد رأی صادر شده در مورد طلاق، غیابی می ‌شود و زن در مهلت 20 روز حق واخواهی دارد.

در چه مواردی به زن نفقه تعلق نمی‌ گیرد

با درخواست مرد امکان صدور رأی طلاق وجود دارد اما برای ثبت طلاق مرد باید حق و حقوق مالی زن را بپردازد. و این موضوع در رأی دادگاه درج (ثبت) می‌شود. حقوق مالی زن عبارت است از:

پیشنهاد ویژه کیانداد :   برای دریافت تابعیت ایران باید به کجا مراجعه کرد

* مهریه

* اجرت‌المثل ایام زوجیت و زناشویی

* نفقه و خرجی ایام عده

* نفقه معوقه و گذشته (چنانچه زن شرایط مطالبه و درخواست داشته باشد و آن را مطالبه کند).

* شرط تنصیف و نصف شدن اموال درج شده در عقدنامه (به شرایط امضا و وجود شرایطش)

مرد برای درخواست طلاق و جدایی نیازی به ارائه دلایل موجهی برای طلاق ندارد و هر زمان که بخواهد می‌ تواند برای طلاق دادن زوجه اقدام نماید.

در صورتی که مرد معسر و تهی‌دست باشد و توان پرداخت یکجای حقوق مالی زوجه (زن) را نداشته باشد می‌ تواند پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، درخواست اعسار و ناتوانی از پرداخت حقوق مالی را مطرح کند و دادگاه با توجه به وضعیت معیشتی و زندگی مرد تصمیم‌گیری می ‌نماید. و جاری نمودن صیغه طلاق و جدایی در این گونه موارد، منوط و مشروط به پرداخت پیش پرداخت قسط حکم اعسار توسط زوج می ‌باشد.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره طلاق غیابی با وکیل طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *