صیغه طلاق

صیغه طلاق


صیغه طلاق به چه صورت است؟

حال می خواهیم درباره صیغه طلاق که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بحث و بررسی شده را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار دهیم ما را همراه نمایید.

صیغه طلاق

صیغه طلاق از ارکان طلاق می ‌باشد. (والفظ الصریح من الصیغه انت، او هذه، او فلانه و یذکر اسمها او مایفید التعیین او زوجتی طالق). از نظر علمای شیعه به اتفاق صیغه طلاق منحصر در همین لفظ (طالق )است.

یعنی اگر مرد بگوید: (انت طالق، انت مطلقه، یا طلقت فلانه یعنی به جای اسم فاعل مصدر را به کار ببرد کافی نبوده و طلاق و جدایی واقع نمی ‌گردد.

طلاق دادن شوهر لال

طلاق دادن شوهر لال به دو صورت انجام می‌ شود:

الف) با اشاره

ب) با انداختن روسری بر سر زنش

اگر شوهر بر سر زنش روسری اندازد به این معنی است که زن باید از این به بعد خود را از شوهر بپوشاند یعنی مرد دیگر شوهر او نیست و طلاق داده شده است.

* نکته: طلاق با نوشتن انجام نمی ‌شود در صورتی که شخص توانایی اجرای صیغه طلاق را به طور صحیح داشته باشد. چه نویسنده حاضر باشد چه غایب باشد که این قول مشهور فقها است. و در مستندات این قول آمده است:

الف) اصالت بقاء و دوام نکاح (ازدواج): چون مقتضاء و لازمه‌ استصحاب (معاشرت) زوجیت و زناشویی آن است که تا چیزی که آن را زایل می‌کند و از بین می ‌برد، شرعاً ثابت نشده، باقی باشد.

ب) امام باقر (ع) می ‌فرماید: «طلاق و جدایی فقط آن است که مرد بگوید انت طالق)

پیشنهاد ویژه کیانداد :   در چه صورتی زن می تواند نصف دارایی شوهر سابق خود را دریافت نماید؟

همچنین از امام باقر روایت شده است: «مردی طلاق و جدایی همسرش را نوشت امام فرمودند: این طلاق نیست».

طلاق به دلیل خیانت همسر (زن)

* در صورتی که طلاق داده به وسیله نوشتن توسط شخص غایب را بپذیریم باید هنگام نوشتن دو شاهد عادل نیز حاضر باشند، زیرا نوشتن به منزله صیغه طلاق لفظی است.

اشهاد (شاهد گرفتن)

اشهاد به معنای شاهد گرفتن می ‌باشد و در هنگام اجرای صیغه طلاق، حاضر بودن دو شاهد که انشاء را بشنوند یعنی صیغه طلاق را چه به آنها گفته شود که شاهد باشند یا نگویند.

ولی شنیدن شاهدان صیغه طلاق را شرط (استماع و شنیدن)، است یعنی اگر طلاق تمام شرایط را داشته باشد ولی دو شاهد حضور نداشته باشند طلاق و جدایی واقع نمی ‌گردد. و همچنین طلاق با حضور یک شاهد واقع نمی ‌گردد هر چند عادل باشد. و دو شاهد باید در ظاهر عادل باشند زیرا شهادت شاهد فاسق اثربخش نمی ‌باشد.

* نکته: البته بعضی از فقها مسلمان بودن را برای شاهد بودن کافی می ‌دانند.

بنابر قول مشهوری که عدالت را در شاهد معتبر می ‌داند ثبوت عدالت است به حسب ظاهر، نه بر حسب واقع یعنی همین اندازه که شاهدان نزد زوج عادل باشند کافی است و نیازی نیست حاکم، حکم به عدالت آنها نماید.

* نکته: شهادت زنان در طلاق قابل قبول نمی ‌باشد نه به تنهایی و نه به انضمام به مردان).

پس اگر مرد زن را طلاق دهد و دو شاهد مرد عادل حاضر نباشند و بعد از اجرای صیغه طلاق شاهد بگیرد طلاق صحیح نیست و چنانچه با حضور شاهدان صیغه طلاق هم جاری شود طلاق صحیح است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   طلاق غیابی چیست

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره شرط طلاق و جدایی با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *