کلاهبرداری در جرائم ثبتی

کلاهبرداری در جرائم ثبتی


صدور گواهی خلاف واقع (غیرواقعی) توسط پزشک

این مقاله اختصاص داده شده به صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد، بررسی شده و در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می گیرد ما را همراهی نمایید.

هرگاه پزشکی گواهی را بر خلاف واقعیت و بی ‌اساس صادر کند این عمل وی در قانون جرم محسوب شده و برای آن مجازاتی تعیین شده است.

طبق ماده 539 قانون مجازات اسلامی سابق: «هرگاه پزشک گواهی خلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع قضایی بدهد. به حبس از شش ماه تا دو سال یا به پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد».

تحقق جرم صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک چگونه است؟

شرط اول تحقق و انجام این جرم این است که پزشک برای صدور گواهی باید آگاهانه حقیقت را تغییر دهد و از روی عمد این کار را انجام دهد یعنی پزشک بیماری یا نقص عضوی را که شخص مورد گواهی ندارد، و پزشک نیز به این امر مطلع و آگاه است را از روی عمد گواهی کند.

شرط دوم اینکه با توجه به ماده 539 قانون مجازات اسلامی علاوه بر اراده و قصد انجام جرم باید منظور از صدور گواهی غیرواقعی، معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه (سربازی) یا برای تقدیم به مراجع قضایی باشد. طبق این ماده انگیزه و هدف از نوشتن گواهی خلاف واقع و دروغ به عنوان سوء‌نیت خاص در انجام جرم لازم است.

صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک نظامی

اگر پزشکی که گواهی خلاف واقع و بی ‌اساس صادر می‌کند پزشک نظامی باشد مجازات وی شدید تر خواهد بود. طبق مواد 56 و 58 قانون مجازات اسلامی جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب 1371:

کلاهبرداری با جعل عنوان

«هر نظامی که در ارتباط با انجام وظیفه خود موجبات معافیت یا اعزام (فرستادن) مشمولی را به خدمت نظام وظیفه عمومی (سربازی) به ناحق فراهم کند یا سبب شود نام کسی که مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی است در لیست مشمولان ذکر نشود، چنانچه این اعمال به موجب قوانین دیگر مستلزم مجازات شدید تری نباشد به حبس از 6 ماه تا 3 سال و انفصال و برکناری موقت از خدمت از 6 ماه تا 1 سال برای مرحله اول و اخراج از خدمت در نیروهای مسلح برای مرحله دوم محکوم می‌ شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   انواع حکم

در صورتی که مرتکب از پزشکان شاغل در نیروهای مسلح باشد علاوه بر این مجازات، به محرومیت از اشتغال به پزشکی به مدت 5 تا 10 سال نیز محکوم می ‌شود».

مجازات صدور گواهی خلاف واقع توسط شخصی غیر از پزشک

طبق ماده 538 قانون مجازات اسلامی سابق چنانچه شخصی که گواهی خلاف واقع را صادر می‌ کند پزشک نباشد مقرر می‌ دارد: «هر کس شخصاً یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی پزشکی به اسم پزشک جعل کند به حبس از 6 ماه تا یک سال یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد».

مخاطبان گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی در خصوص صدور گواهی خلاف با وکیل کلاهبرداری در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *