شرایط کار زنان

شرایط کار زنان


شرایط کار زنان در مشاغل مختلف طبق قانون کار چگونه است؟

این مقاله در مورد شرایط کار زنان در مشاغل مختلف طبق قانون کار که طبق نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده را در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی نمایید.

شرایط کار زنان در مشاغل مختلف طبق قانون کار

بر اساس قانون اساسی و قانون کار تبعیض و تفاوت قائل شدن میان زن و مرد ممنوع شده و کارفرما مجاز نیست در ازای کاری یکسان به زنان حقوق و مزایایی کمتر از مردان پرداخت نماید.

طبق ماده 38 قانون کار برای انجام کار مساوی و در شرایط مساوی در یک کارگاه باید مزد زن و مرد به طور مساوی پرداخت شود و تبعیض و تفاوت در تعیین میزان مزد ممنوع است.

همچنین قانون‌گذار برای بانوان کارگر مزایای خاصی از نظر شرایط کاری و تأمین اجتماعی در نظر گرفته است که به شرح زیر می ‌باشد:

 

 

مزایای قانون کار برای بانوان

1- بر اساس ماده 75 قانون کار انجام دادن کارهای خطرناک، سخت و زیان‌آور و نیز حمل بار بیش از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگران زن ممنوع است. حداکثر میزان حمل بار برای زنان 20 کیلوگرم است و حمل و جابجایی بار برای زنان در طول مدت بارداری و همچنین 10 هفته پس از زایمان ممنوع است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ارکان طلاق چیست؟

2- بر اساس ماده 76 قانون کار مرخصی بارداری و زایمان کارگر زن 6 ماه است. پس از پایان مرخصی زایمان، کارگر زن به کار سابق خود بازمی‌گردد و این مدت با تأیید سازمان تأمین اجتماعی جزء سابقه خدمت وی محسوب می ‌شود. دوره مرخصی زایمان جزء ایام تعلیق از کار محسوب می‌شود و پس از مرخصی، کارگر زن به کار سابق خود باز می ‌گردد. چنانچه کارفرما از پذیرش مجدد وی خودداری نماید، کارگر زن می ‌تواند به هیأت ‌های حل اختلاف وزارت کار شکایت کند و در پی آن از حقوق بیمه بیکاری برخوردار شود.

شرایط بازنشستگی زنان در قانون کار چگونه است

3- پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری: مرخصی زایمان بابت وضع حمل و زایمان به کارگران زن تعلق می ‌گیرد. این مرخصی جزء سوابق کارگر محسوب می ‌شود و در طول این مدت از طرف سازمان تأمین اجتماعی غرامت دستمزد ایام بارداری به بیمه شده پرداخت می ‌شود.

4- هرگاه به تشخیص پزشک سازمان تأمین اجتماعی نوع کار برای کارگر باردار خطرناک یا سخت تشخیص داده شود، کارفرما تا پایان دوره بارداری وی، بدون کسر حق‌السعی، کار مناسب‌ تر و سبک‌تری به او واگذار می ‌کند.

5- طبق ماده 78 قانون کار در کارگاه‌ هایی که دارای کارگر زن هستند، مادران شیرده پس از شروع به کار دوباره می ‌توانند حداکثر تا 24 ماهگی کودک، هر سه ساعت و نیم به کودک خود شیر دهند. این فرصت جزء ساعات کار آنان محسوب می‌ شود.

6- کارفرما باید متناسب با تعداد کودکان و با در نظر گرفتن گروه سنی آنها مراکز مربوط به نگهداری از کودکان را ایجاد کند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   قرار اعدادی یا مقدماتی چیست؟

7- در صورتی که مادر قادر به شیردادن به کودک خود نباشد و یا فوت کرده باشد سازمان تأمین اجتماعی باید تا دو سالگی شیر مورد نیاز کودک را تأمین کند یا وجه (پول) آن را ‌بپردازد.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره شرایط کار زنان را با وکلای موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *