شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه

شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه


شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه (دیرکرد) چیست

در این مقاله درباره شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه را طبق نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم.

انواع شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه

شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه در این خصوص به نکاتی باید توجه شود:

موضوع تعهد وجه باشد

در شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه موضوع تعهد باید وجه رایج باشد و دربردارنده هر نوع دِینی است بدون توجه به منشأ ایجاد آن مانند بدهی بابت اجاره‌خانه، قرض، معاملات و…. اگر موضوع تعهد خوانده (محکوم‌علیه) تسلیم کالا یا انجام تعهد و یا کاری به نفع خواهان (محکوم‌له) باشددر این حالت خسارت تأخیر تأدیه تعلق نمی‌گیرد.

موضوع تعهد وجه رایج باشد

منظور از وجه رایج در شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه این است که در انجام معاملات و مناسبات در بین مردم و تجار به طور معمول رواج داشته باشد وجه رایج تنها در خصوص یک کشور نمی باشد بطوریکه وجه به صورت نقد اعم از پول رایج خارجی و ایران هست و متأسفانه با وجود رأی وحدت رویه‌ای آمده که بعضی از دادگاه‌ها وجه رایج را تنهاشامل ایران می‌دانند و برای مطالبات ارزی خسارت تأخیر تأدیه در نظر نمی گیرند.

طلبکار بدهی خود را مطالبه کرده باشد

هر چه را که خواهان می‌خواهد باید در ستون خواسته مطالبه کند از جمله شرایط خسارت تأخیر تأدیه والا دادگاه صرفاً درباره اصل خواسته یا آنچه که در قسمت خواسته در دادخواست نوشته شده رأی صادر می‌کند و برای مطالبه خسارت تأخیر تأدیه، مجدداً باید به طور جداگانه دادخواست علیه بدهکار تنظیم و اقامه دعوا شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تابعیت در ایران بر اساس کدام سیستم است

مدیون متمکن از پرداخت بوده و از ادای دِین خودداری کرده باشد

در شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه مدیون (بدهکار) توان به پرداخت بدهی خود باشد و معسر و ناتوان از پرداخت آن نباشد، والا اگر اعسار و ناتوانی او از پرداخت بدهی ثابت شود مطالبه خسارت تأخیر تأدیه وجاهت قانونی ندارد بنابراین،در مراحل مطالبه خسارت تأخیر تأیه عملی دادگاه‌ها عدم تمکن مالی بدهکار را در این باره مورد توجه قرار نمی‌دهند و با اثبات اعسار صرفاً رأی به پرداخت بدهی به صورت اقساط صادر می‌کنند به شرطی که مدیون دادخواست اعسار و ناتوانی از پرداخت علیه طلبکار به دادگاه داده باشد.

ارزش وجه نقد تغییر فاحش داشته باشد

یعنی در شرایط مطالبه خسارت تأخیر تأدیه ارزش وجه موضوع دعوا در فاصله بین تاریخ پرداخت آن یا مطالبه آن تا زمان پرداخت آن کم شده باشد منظور از تغییر فاحش تغییری است که آن چنان زیاد می‌باشد که قابل چشم‌پوشی نیست.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *