فرزندان

فرزندان


شرایط فرزندان حاصل از ازدواج ایرانیان با اتباع بیگانه (شهروندان خارجی)

در قوانین جمهوری اسلامی ایران، تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی در داخل و خارج از کشور ایرانی است.

همچنین اگر زنی خارجی که تنها متولد ایران است با یک مرد ایرانی ازدواج نماید، فرزند حاصله از آغاز تولد ایرانی محسوب می‌شود.

کودکان متولد شده از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی تبعه‌ی ایران محسوب نمی‌شود و  برای این کودکان قوانین سخت‌گیرانه و حقوق شهروندی خاصی مطرح است.

بر اساس قوانین مدنی فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی که در ایران متولد شوند می‌توانند پس از سن ۱۸ سال تمام درخواست تابعیت ایرانی نمایند.

ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در ایران بسیار شایع است، ازدواج زنان ایرانی با اتباع افغانی در ایران از نمونه‌های بارز و آشکار این ازدواج‌ها است.

اگر این نوع ازدواج از لحاظ شرعی و دینی درست باشد اما ثبت نشود عدم تضمین حقوق همسر و فرزندان را در پی دارد. مورخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۶ قانونی در مجلس ایران تصویب شد که به موجب آن حقوق شهروندی کودکان مادران ایرانی متأهل (شوهردار) پس از ازدواج با مردان خارجی تصویب شد.

این کودکان اگر در ایران متولد شوند پس از تبدیل وضعیت و ترک تابعیت پدر می‌توانند تابعیت ایران را به دست آورند.

در تاریخ ۶ می ۲۰۱۲ قوانین دوباره در مجلس مطرح شد و تصمیم بر آن شد که فرزندان مادران ایرانی شناسنامه ایرانی داشته باشند و از خدمات اجتماعی و حقوق بهداشتی و تحصیلی بهره‌مند شوند و مقیم (ساکن) دائم ایران شوند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مهاجرت چیست؟

مدارک لازم برای درخواست شناسنامه فرزند حاصل از ازدواج ایرانیان با اتباع بیگانه (شهروندان خارجی)

  • دریافت اصل گواهینامه تولد نوزاد در ایران
  • ارائه شناسنامه ایرانی همسر
  • مدارک و فرم‌های اصلی تولد نوزاد ( که شامل تعیین جنسیت نوزاد و نام خانوادگی والدین می‌باشد).
  • نسخه کامل از گذرنامه (پاسپورت) شوهر (چهار صفحه اول)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *