تجدیدنظر و فرجام‌خواهی

سؤالات متداول در مورد دادگاه تجدیدنظر و فرجام‌خواهی

سؤال 1 تجدیدنظر و فرجام‌خواهی : فرق اعاده دادرسی (رسیدگی مجدد) با فرجام‌خواهی چیست؟

جواب: فرجام‌خواهی مرحله دیگر اعتراض به آرای دادگاه‌ها بعد از تجدیدنظرخواهی است. اما اعاده دادرسی زمانی است که رأی صادر شده و شما دلیل جدیدی پیدا می‌کنید و مجدد این دعوی را به جریان می‌اندازید.

سؤال 2 تجدیدنظر و فرجام‌خواهی : در مورد اتهام کلاهبرداری به طرفیت متهم، دادسرا به دلیل نبودن دلایل کافی منع تعقیب صادر کرد که به عنوان شاکی اعتراض کردم و قاضی دادگاه کیفری2 اعتراضم را رد کرد و قرار منع تعقیب را تأیید کرد. برای فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور مراجعه کردم گفتند فقط متهم می‌تونه برای اعتراض به محکومیتش بیاد دیوان و اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد بدهد شما چون شاکی هستید به رئیس دادگستری درخواست بده لطفاً بنده راهنمایی بفرمایید:

جواب: بعد از صدور قرار منع تعقیب شاکی می‌تواند برای یک بار دیگر تا یک سال دوباره شکایت نماید. البته توصیه می‌کنم در عنوان شکایت دقت بیشتری بفرمایید. هر عملی کلاهبرداری نیست. کلاهبرداری شرایط خاص دارد. که مردم نمی‌دانند و کلاهبرداری اعلام می‌کنند که نتیجه منع تعقیب می‌شود.

سؤال 3 تجدیدنظر و فرجام‌خواهی : درخواست فرجام‌خواهی باید به شعبه صادرکننده رأی ارائه شود یا مستقیماً به دیوان عالی کشور مراجعه کنم؟

جواب: به دادگاه صادرکننده رأی قابل فرجام مراجعه نمایید.

سؤال 4 تجدیدنظر و فرجام‌خواهی : من شاکی پرونده کیفری هستم که دادگاه بدوی (نخستین) آن برگزار شده و متهم واخواهی هم داده و جلسه واخواهی هم برگزار شده و حالا من درخواست تجدیدنظر دادم خواستم بپرسم اگه متهم در دادگاه تجدیدنظر حضور پیدا نکنه چی میشه؟ آیا دادگاه تشکیل می‌شود و رأی صادر می‌شود، یا وقت دیگری برای رسیدگی تعیین خواهد شد؟

پیشنهاد ویژه کیانداد :   فروش خودروی توقیف شده قاچاقچیان مواد مخدر

جواب: دادگاه تجدیدنظر در جرائمی که مجازاتش حبس است باید جلسه برگزار نماید و در سایر جرائم تکلیفی به برگزاری جلسه ندارد و بدون تشکیل جلسه رسیدگی می‌شود ولی در جرائمی هم که باید جلسه برگزار شود، همین که احضاریه به متهم ابلاغ شده باشد برای تشکیل جلسه کفایت می‌کند و رسیدگی خواهد شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *