تعطیلات کارگران

تعطیلات کارگران


سؤالات متداول در مورد تعطیلات کارگران

حال می خواهیم در مورد تعطیلات کارگران که مطابق با نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده را در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی نمایید.

تعطیلات کارگران

سؤال1: آیا پرداخت مزد تعطیل هفتگی کارگری که در طول هفته بیمار بوده و نتوانسته سر کار حاضر شود با کارفرماست یا با سازمان تأمین اجتماعی؟

پاسخ: از آنجا که مدت مرخصی استعلاجی (درمانی) که به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد به منزله روزهای کاری است. لذا پرداخت دستمزد روز تعطیل هفتگی به کارگری که تمام یا روزهایی از هفته را در استراحت پزشکی بوده است به عهده کارفرما است و سازمان تأمین اجتماعی تنها مکلف به پرداخت خسارت مزد روزهای بیماری کارگر خواهد بود.

سؤال 2: در کارهای نوبتی اگر نوبت کار کارگر با روز تعطیل هفتگی تقارن یابد کارگران چگونه می ‌توانند از تعطیلی خود استفاده نمایند؟

پاسخ: استفاده از تعطیل جمعه برای کلیه مشمولین قانون کار از جمله کارگران نوبتی الزامی است. لذا هرگاه کارگر نوبت کار که در روز جمعه کار کند و به جای آن از تعطیل روز دیگری در هفته استفاده کند به لحاظ عدم استفاده از تعطیل جمعه، مستحق دریافت 40 درصد اضافه بر مزد خواهد بود و در صورتی که نوبت کاری وی با تعطیل رسمی مصادف شود معادل کار انجام شده را به صورت اضافه‌کار دریافت می ‌کند.

شرایط کار زنان در مشاغل مختلف طبق قانون کار چگونه است

سؤال 3: در کارگاهی که دارای تعطیلات تابستانی است تعدادی از کارگران بنا به ضرورت به کار خود در ادامه ‌دهند. وضعیت این کارگران در ارتباط با مرخصی و یا اضافه‌کاری چگونه خواهد بود؟

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط جدید ویزای استارت آپ مهاجرت به کانادا

پاسخ: چنانچه تعطیلات تابستانی طبق توافق و یا بر اساس عرف و معمول کارگاه بخشی از مرخصی استحقاقی سالانه بوده باشد، کار برخی از کارکنان به این معنی است که آنان باید روزهای دیگری از سال را از مرخصی استحقاقی خود استفاده نمایند.

سؤال 4: آیا در مقررات کار ایران تعطیلات خاصی برای اقلیت‌های مذهبی در نظر گرفته شده که بتوانند به مراسم مذهبی خاص خود از قبیل عید پاک و یا عید کریسمس بپردازند؟

پاسخ: بر اساس مقررات قانون کار که برای کلیه کسانی که بر پایه کار تابع اشتغال به کار داشته و از مقررات استخدامی خاص تبعیت نمی‌کنند، اجباری و لازم‌الاتباع (لازم‌الاجرا) است. تعطیلات رسمی کارگری همان روزهایی هستند که در تقویم رسمی کشور به عنوان تعطیل شناخته شده و تنها امتیاز کارگران بر دیگر مزد و حقوق بگیران استفاده از تعطیل روز جهانی کارگر است. و کارگرانی که از اقلیت‌های مذهبی هستند نیز مانند سایر کارگران از تعطیلات رسمی کارگری بهره ‌مند بوده و تعطیل خاصی برای آنها در مقررات پیش‌بینی نشده است.

سؤال 5: هرگاه روز تعطیل رسمی با روز تعطیل هفتگی کارگر مقارن شود آیا کارفرما مکلف به پرداخت وجهی (پول) از این بابت به کارگران خواهد بود؟

پاسخ: در صورت مصادف شدن تعطیلات رسمی با روز تعطیل هفتگی (جمعه) کارگران، کارفرما تکلیفی به پرداخت وجهی از این بابت به کارگران نخواهد داشت مگر آنکه در این زمنیه با یکدیگر توافق کرده باشند.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره تعطیلات کارگران را با وکلای موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط کار زنان در مشاغل مختلف طبق قانون کار چگونه است

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *