رسیدگی به صلاحیت


رسیدگی به صلاحیت قضات در کمیسیون

بر اساس ماده 45 قانون نظارت بر رفتار قضات، در صورت تردید نسبت به صلاحیت قاضات ، موضوع از سوی مقام تردیدکننده صلاحیت، به نحو مستند و مستدل (با دلیل) به کمیسیون رسیدگی به صلاحیت قضات اعلام می‌گردد.

کمیسیون رسیدگی به صلاحیت قضات، موضوع را در اولین فرصت بررسی و پس از استماع (شنیدن) مدافعات و اظهارات قاضی که در صلاحیتش تردید شده، چنانچه نظر بر عدم صلاحیت وی داشته باشد، نتیجه را حداکثر ظرف ده روز به دادگاه، گزارش خواهد داد.

کمیسیون، با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می‌یابد و رأی اکثریت، ملاک اعتبار است.
دبیر این کمیسیون، دادستان ‌است.

  • براساس ماده۴۰ آیین‌نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات، کمیسیون می‌تواند نمایندگانی را برای تحقیق و بررسی به محل اعزام (فرستادن) نماید. کلیه مدیران قضایی استان‌ها و ادارات مربوطه مکلفند همکاری لازم را با نمایندگان اعزامی به عمل آورده و کلیه اسناد و مدارک و مستندات را در اختیار آنها قرار دهند.
  • رسیدگی کمیسیون محرمانه بوده و بر اساس ماده 41 آیین‌نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات، تحقیقات لازم باید تا حد امکان، به ترتیبی انجام شود که حیثیت (آبرو) قاضی مذکور و تشکیلات قضایی مخدوش (خدشه‌دار) نگردد.
  • طبق ماده ۴۳ این آیین‌نامه، در صورت تکمیل تحقیقات، پرونده در جلسه کمیسیون رسیدگی به صلاحیت قضات، مطرح و قاضی که در صلاحیت او تردید شده است به شیوه‌ای مناسب دعوت و پس از تفهیم دلایل تردید در صلاحیت، توضیحات وی شنیده شده و در صورت استمهال (مهلت خواستن)، مهلت کافی جهت تدارک دفاع داده می‌شود. عدم حضور قاضی مورد نظر مانع رسیدگی نخواهد بود.
  • نکته: وقت جلسه باید طوری تعیین شود که فاصله بین ابلاغ وقت به قاضی و روز جلسه کمتر از سه روز نباشد.
  • چنانچه رأی اکثریت اعضای کمیسیون بر عدم صلاحیت قاضی باشد، بر اساس ماده 44 آیین‌نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات، پرونده به منظور رسیدگی و صدور حکم به دادگاه صلاحیت ارسال و در غیر این صورت بایگانی خواهد شد.
پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط لازم برای حضانت فرزند

تردید در صلاحیت قاضی

صلاحیت قاضی می‌تواند توسط یکی از مقامات زیر مورد تردید قرار گیرد:

  1. رئیس قوه قضاییه
  2. رئیس دیوان عالی کشور
  3. دادستان کل کشور
  4. رؤسای شعب دادگاه عالی و تجدیدنظر آن
  5. دادستان انتظامی‌ قضات
  6. رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح نسبت به قضات آن سازمان

اعضای کمیسیون رسیدگی به صلاحیت قضات

  1. معاون قضایی رئیس قوه قضاییه
  2. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری
  3. معاون قضایی رئیس دیوان عالی کشور
  4. دادستان انتظامی‌ قضات

بایگانی پرونده رسیدگی به صلاحیت قاضی در صورت فوت یا بازنشستگی

بر اساس ماده 42 آیین‌نامه قانون نظارت بر رفتار قضات، چنانچه قاضی که صلاحیت او مورد تردید قرار گرفته است فوت کند یا بازخرید یا بازنشسته و یا به هر نوعی از خدمت قضایی به طور دائم منفک (قطع) شود، رسیدگی متوقف و پرونده امر بایگانی می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *