رد مال در کلاهبرداری

رد مال در کلاهبرداری


رد مال در کلاهبرداری چیست؟

این مقاله اختصاص داده شده به رد مال در کلاهبرداری که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد، بررسی شده و در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می گیرد ما را همراهی نمایید.

کلاهبرداری عملی است که فرد با رفتاری متقلبانه موجب فریب صاحب مالی می ‌گردد و در نتیجه شخص مالک، فریب خورده و با رضایت خود مال، پول، طلا، سند و… خود را در اختیار کلاهبردار قرار می ‌دهد.

در اینجا باید دو رکن اصلی کلاهبرداری یعنی رفتاری متقلبانه برای فریب مالک، و دیگری موفق شدن کلاهبردار در گرفتن مال از مالک وجود داشته باشد تا عمل کلاهبرداری انجام شود.

مجازات کلاهبرداری شامل 1 تا 7 سال حبس، پرداخت جزای نقدی به میزان ارزش مال برده شده و رد مال (بازگرداندن مال) برده شده به مالک اصلی می ‌باشد.

رد مال در کلاهبرداری

رد مال در کلاهبرداری به معنی برگرداندن عین مال به مالک اصلی است به این ترتیب طبق مجازات تعیین شده در قانون کلاهبردار باید مالی را که از صاحب آن به وسیله کلاهبرداری برده است را به وی بازگرداند.

چنانچه کلاهبردار مال را به شخص دیگری فروخته باشد در این صورت در هنگام رسیدگی به پرونده‌ کلاهبرداری باید برای تعیین حق و حقوق هر یک از طرفین، خریدار ملک نیز مانند صاحب اصلی مال جهت گرفتن حقش مورد توجه دادگاه باشد.

با توجه به اینکه شاکی پرونده کلاهبرداری خریدار است یا مالک رد مال و برگرداندن آن متفاوت خواهد بود:

* اگر شکایت توسط خریدار جدید مال صورت گیرد: رد مال نسبت به پول یا اموالی که برای خرید مال پرداخت کرده تعیین می‌شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   جرم کلاهبرداری چیست

* اگر شکایت توسط مالک اصلی مال باشد: در صورتی که مال برده شده مال منقول (قابل جابجایی مانند خودرو) باشد، رد مال به صورت بازگرداندن آن مال می باشد. و اگر مال غیرمنقول (غیرقابل جابجایی مانند خانه) باشد رد مال که همان ملک است، مورد حکم قرار می‌ گیرد.

رد مال در کلاهبرداری با سند عادی

اگر کلاهبرداری با سند عادی، انجام شده باشد و کلاهبردار با استفاده از سند عادی مال غیرمنقولی را منتقل نماید، اگر به سند رسمی مالکیت صاحب مال صدمه ‌ای وارد نشده باشد رد مال موضوعیت نخواهد داشت.

چنانچه ملک از تصرف مالک اصلی خارج شده باشد، در این صورت دادگاه به استرداد و بازگرداندن مالک به صاحب آن حکم می ‌نماید.

مخاطبان گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی در مورد رد مال در کلاهبرداری با وکیل کلاهبرداری در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *