الزام به افراز املاک مشاع

الزام به افراز املاک مشاع


دعوای الزام به افراز املاک مشاع

این مقاله اختصاص داده شده است به موضوع الزام به افراز املاک مشاع که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

به گفته وکیل ملکی در موسسه حقوقی کیانداد، افراز به معنای جداکردن سهم مشاع شریک یا شرکا به عبارت دیگر تقسیم ملک مشاع بین شرکا به نسبت سهم آنان به نحوی که سهم هر یک از شرکا با افراز مشخص می‌گردد. افراز زمانی انجام می شود که ملکی بین چند نفر مشاع باشد و شرکا بخواهند سهم هر کدام از آنها از ملک مشخص شود.

طرفین دعوا در الزام به افراز ملک مشاع چه کسانی هستند؟

مالکین مشاع طرفین دعوا هستند. و هر کدام از شرکا می ‌توانند خوانده یا خواهان باشند.

مرجع صالح به رسیدگی در دعوای الزام به افراز ملک مشاع:

به استناد ماده‌ 1 قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب 1357 در مورد املاک مشاعی که جریان ثبت آنها خاتمه یافته، اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد رسیدگی به درخواست افراز با واحد ثبتی محلی است که ملک مورد تقاضای افراز در حوزه‌ی آن واقع است (اداره ثبت محل) .

تصمیم واحد ثبتی نیز ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه محل وقوع ملک می‌باشد. که در این مورد چنانچه دادگاه نظر واحد ثبتی را نقض نماید خود حکم به افراز صادر می ‌نماید.

اگر بین مالک ها شخصی محجور یا غایب باشد چه مرجعی افراز را باید انجام دهد؟

اگر بین مالکین مشاع شخص محجور یا غایبی باشد رسیدگی به افراز در صلاحیت دادگاه عمومی محل وقوع ملک است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   همه چیز در مورد نحوه پرداخت در معاملات املاک

اگر جریان ثبتی ملک خاتمه نیافته باشد یا ملک اصلا دارای سند ثبتی نباشد برای افراز ملک مشاع باید به کجا مراجعه کرد؟

اگر جریان ثبتی ملک خاتمه نیافته باشد یا ملک فاقد سابقه ثبتی باشد، در هر حال مرجع رسیدگی به درخواست افراز دادگاه عمومی محل وقوع ملک است. لذا در افراز دو مرجع صالح می ‌باشند، در صورتی که ملک دارای سابقه ثبتی باشد، اصولاً واحد ثبتی محل صالح می ‌باشد.

اما در صورتی که ملک سابقه ثبتی نداشته یا سابقه داشته و بین شرکا محجور وجود داشته یا ملک غیرقابل افراز اعلام شود دادگاه عمومی محل وقوع ملک صالح به افراز خواهد بود.

الزام به تنظیم سند وسیله نقلیه

دادگاه به دعوای الزام به افراز ملک مشاع به چه صورت رسیدگی می ‌کند؟

1- احراز مالکیت مشاعی متقاضی افراز

2- احراز اینکه جریان ثبتی ملک خاتمه نیافته است یا فاقد سابقه ثبتی باشد یا اینکه در بین مالکین مشاع محجور یا غایبی باشد که دادگاه صالح باشد. و در مورد املاک دارای سابقه ثبت ارائه نظریه واحد ثبتی، دال بر غیرقابل افراز بودن ملک ضروری است، تا دادگاه صالح به رسیدگی به درخواست باشد.

3- احراز قابل تقسیم بودن ملک مشاعی به نسبت سهم مالکینی که با ارجاع به کارشناس و استعلام از شهرداری در محدوده شهر و بخشداری و بنیاد مسکن در خصوص اراضی واقع در محدوده بافت روستا و جهاد کشاورزی در خصوص اراضی کشاورزی و باغ‌ها رکن بعدی است که دادگاه در رسیدگی به آن لحاظ خواهد کرد.

بدین ترتیب دادگاه پس از احراز مالکیت شریک مشاعی، احراز مشاعی بودن ملک مورد خواسته، احراز قابلیت تقسیم ملک مشاعی، احراز اینکه در اثر تقسیم ملک از مالکیت خارج نشده یا متضمن ضرر نباشد با ارجاع امر به کارشناس و در صورت لزوم معاینه محل تصمیم به افراز می ‌گیرد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   دعاوی اصلاح سند ثبتی

مراحل انجام افراز در اداره ثبت به چه صورت است؟

معمولاً خواهان برای درخواست افراز ابتدا به اداره ثبت مراجعه می‌نماید، اداره ثبت افراز را می‌پذیرد که تقریباً خواسته محقق می ‌گردد. اما در صورت رد درخواست، خواهان ممکن است به رد درخواست افراز از سوی ثبت اعتراض نماید، یا با پذیرش نظر ثبت درخواست فروش را از دادگاه بخواهد. در برخی موارد که قبلاً نیز بیان شد درخواست افراز بطور مستقیم از دادگاه درخواست می ‌گردد.

مخاطب گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی در خصوص  الزام به افراز املاک مشاع با وکیل ملکی در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *