داروی متادون

داروی متادون


داروی متادون چه احساسى در فرد ایجاد مى‌کند؟

این مقاله مطابق با نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، در مورد داروی متادون را بررسی شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

 

داروی متادون چه احساسى در فرد ایجاد مى‌کند؟

برخى از افرادى که درمان با متادون را آغاز مى‌کنند، سرخوشى و آرامشى را حس مى‌کنند که در بین تمامى داروهاى شبه افیونى (مواد مخدر) مشترک است.

با ادامه درمان و رسيدن به یک دوز و مقدار ثابت، تحمل به این اثرات ایجاد مى‌شود. کسانى که در حال درمان با متادون هستند، اغلب حس خود را از مصرف متادون، طبیعى بیان می‌کنند.

درمان با متادون بر اندیشه آنها تاثیرى ندارد، مى‌توانند کار کنند، به مدرسه بروند و یا از خانواده نگهداری کنند. متادون همچنين از تأثير نشئه‌آور (سرخوشی آور) هروئین و دیگر شبه افیونی‌ها جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب اثر این داروها را کاهش مى‌دهد.

درمان روزانه با متادون مى‌تواند تا بى‌نهایت ادامه یابد، ولی در صورتی که فردى که متادون دریافت مى‌کند و پزشک با وى براى پایان درمان به توافق برسد، از دوز و مقدار متادون کم‌کم در زمان هفته‌ها یا ماه‌هاى گوناگون کم مى‌شود و فرآیند ترک آسان مى‌شود.

نحوه تأثیر و عملکرد متادون

* وقتی استفاده از متادون به صورت خوراکی باشد، از طریق دیواره‌های دستگاه گوارش جذب می‌شود و به سرعت وارد جریان خون می‌شود. با استفاده از این روش، اثر آن بعد از 30 دقیقه شروع می‌کند، عمیقاً بر سیستم‌های عصبی و قلبی عروقی (رگ‌ها) تأثیر می‌گذارد و باعث آرام‌سازی عضلات صاف بدن می‌شود.

بالاترین غلظت خون بعد از 4 ساعت مشاهده می‌شود: اثر بیهوشی (هنگام مصرف مقدار درمانی) پس از 20 تا 30 دقیقه و حدود 4 تا 6 ساعت طول می‌کشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تقسیم واحد در قرارداد مشارکت

* با تزریق زیر جلدی (زیرپوستی) دارو، اثر مواد مخدر پس از 10 تا 15 دقیقه اتفاق می‌افتد و غلظت متادون در خون پس از 1 تا 2 ساعت به حداکثر مقدار می‌رسد.

همچنین اثرات مصرف دارو مدت ۳۶ تا ۴۸ ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت. درمان نگهدارنده نامی است که به روند ترک اعتیاد گفته می‌شود.

علائم قطع ناگهانی متادون

در صورت قطع ناگهانى متادون علائمى چون دل‌پیچه، اسهال و دردهاى عضلانى و استخوانى و… بروز خواهند کرد.

این علائم در طول یک تا سه روز بعد از آخرین دوز آغاز شده، در طول سه تا پنج روز به اوج خود رسیده و بعد کم‌کم از بین مى‌روند، گرچه دیگر علائم مانند اختلال خواب و تمایل به استفاده دارو مى‌تواند براى ماه‌ها ادامه یابد.

حق انتفاع چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *