حق‌السعی یا مزد کارگر

حق‌السعی یا مزد کارگر


حق‌السعی یا مزد کارگر

این موضوع به قوانین حق‌السعی یا مزد کارگر که مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد اختصاص داده و برای مخاطبان و کاربران گرامی شرح داده شده است.

حق‌السعی یا مزد کارگر چیست؟

قرارداد کار عقدی معوض است یعنی کارگر در عوض کاری که انجام می‌دهد مزد دریافت می‌کند. در ماده 2 قانون کار از مزد تحت عنوان حق‌السعی یا مزد کارگر نام برده شده است. مزد در لغت به معنی اجرت، پاداش و آنچه در برابر کار گرفته می‌شود آمده است.

مطابق ماده 34 قانون کار کلیه دریافت‌های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق، کمک عائله‌مندی، هزینه‌های مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می‌نماید را حق‌السعی یا مزد کارگر می‌نامند.

مطابق این ماده مزد به عنوان جزئی از حق‌السعی یا مزد کارگر نام برده شده است و در ماده 35 قانون کار آمده: مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیرنقدی و یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

در ماده 36 همان قانون نیز آمده: (مزد ثابت عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل) و در تبصره سوم همان ماده مزایای رفاهی مانند کمک هزینه مسکن، خواربار و کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی‌شود. بر اساس قرارداد کار یا عرف کارگاه مزد ممکن است به صورت روزانه یا ساعتی پرداخت شود یا به صورت ماهانه که در صورت اخیر مزد مذکور حقوق نامیده می‌شود (ماده 37 قانون کار).

پیشنهاد ویژه کیانداد :   چه افرادی ملزم به تبعیت از قانون کار هستند

 

 

در ماده 41 قانون کار نیز تأکید شده حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود نیز با توجه به اینکه باید به اندازه‌ای باشد که زندگی یک خانواده را که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید، توسط شورای عالی کار همه ساله تصویب می‌شود.

مخاطبان گرامی اگر مشکل حقوقی در خصوص قانون کار داشتید و یا هرگونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکلای مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

مراحل معاملات خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *