جعل و کلاهبرداری

جعل و کلاهبرداری


جعل، یکی از رایج‌ترین راه‌های کلاهبرداری است

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای عملی شدن کلاهبرداری، جعل و استفاده از سند مجعول و غیرواقعی می‌باشد. در واقع، مجرم از طریق جعل سند و به دنبال آن استفاده از سند مجعول و غیرواقعی، دیگران را فریب می‌دهد و از این طریق دست به کلاهبرداری می‌زند.

تحقق جرم کلاهبرداری مشروط به این نیست که حتماً جعلی اتفاق بیفتد و اشخاصی که مرتکب جرم کلاهبرداری می‌شوند، با هر رفتاری می‌توانند آن را انجام دهند.

به ‌طور مثال اگر فردی با انجام عملیات متقلبانه، دیگری را فریب دهد که خانه‌ی او روی گسل قرار دارد و بر اثر زلزله ویران خواهد شد و از این طریق موفق به خرید آن خانه به قیمتی ارزان‌تر از قیمت واقعی شود، در این صورت مرتکب جرم کلاهبرداری‎ شده است، بدون آن‌ که جعلی انجام شده باشد.

راهکار‌های کاهش جعل در نوشته

جعل به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌ها، «الحاق» یعنی اضافه شدن عدد، حرف، کلمه یا سطری به سند می‌باشد. رعایت نکات زیر می‌تواند امکان الحاق در اسناد را کاهش دهد:

  1. بین آخرین سطر سند با امضا، مهر یا اثر انگشت فاصله نگذارید و این علامت‌ها را بدون هیچ فاصله‌ای بعد از آخرین سطر سند یا نوشته درج (ثبت) نمایید.
  2. ابتدا و انتهای جملات را با علامت‌های مخصوص مانند نقطه یا خطوط کج کاملاً ببندید.
  3. نگذارید فاصله‌ی غیرضروری بین متن اصلی و حاشیه‌های کاغذ باقی بماند.
  4. سعی کنید متن را بدون خط‌خوردگی تنظیم کنید و اگر ضرورتاً خط‌خوردگی ایجاد شد، در پایین سند محل خط‌خوردگی را با ذکر شماره سطر و کلمات قبل و بعد آن مشخص کنید.
  5. مقدمه، متن اصلی، پایان و نتیجه‌گیری متن سند را به ‌صورت کاملاً واضح، روشن و بدون ابهام تنظیم نمایید.
  6. اگر سندی ضمیمه‌ی (پیوست) سند اصلی شده است، مشخصات کامل آن را در متن سند اصلی قید نمایید.
  7. چنانچه سند در چند برگه تنظیم شده است، زیر همه‌ی برگه‌ها را امضا کنید.
  8. با استفاده از فتوکپی، از سند اصلی نسخه‌ی اضافی تهیه کنید تا نزد افراد ذی‌نفع بماند.
  9. تشخیص الحاق و تغییر در نوشته‌هایی که با قلم و جوهر یا قلم خودنویس تنظیم شده باشد، بسیار راحت‌تر از اسنادی است که با خودکار تنظیم می‌شود. همچنین اگر این نوشته‌ها با کمک مواد شیمیایی محو شده و از بین رفته باشد، ظهور آنها راحت‌تر از نوشته‌هایی خواهد بود که با خودکار تنظیم شده است. به همین دلیل بهتر است اسناد بسیار مهم خود را با قلم و جوهر یا قلم خودنویس تنظیم نمایید….
  10. ..                      
پیشنهاد ویژه کیانداد :   قرارداد واگذاری زمین برای دریافت تسهیلات بانکی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *