گیاه سالویا

گیاه سالویا


انواع گیاهان روان‌گردان

گیاه سالویا

گیاه سالویا که به آن دیونیوروم نیز معروف است. از خانواده گیاهان مانند نعنا و مریم‌گلی است که به صورت طبیعی در بعضی کشورها مانند مکزیک رشد می‌کند. ظاهر این گیاه اصلاً شبیه به گیاهان معمولی نیست و می‌توان آن را به سادگی تشخیص داد.

شکل ظاهری این گیاه به این صورت است که دارای برگ‌های سبز بزرگ، ساقه مربعی و توخالی و گل‌های سفید است. بیشتر برگ‌های این گیاه دارای مواد توهم‌زا هستند و مصرف آنها باعث توهم شدید و تجربه‌های غیرعادی خواهد شد.

در برگ و ساقه این گیا ه ماده مخدر و روان‌گردانی وجود دارد که دارای اثرات بسیار مشابه ال‌اس‌دی، گراس و حشیش است. سالویا قویترین ماده توهم‌زا در دنیا است.

مواد تشکیل دهنده سالویا، سالوینورین A و سالوینورین B به طور طبیعی هنگام مصرف این گیاه تولید می‌شود.

در کشور مکزیک از این گیاه در مراسم‌های مذهبی و جشن‌ها استفاده می‌کنند و استفاده از آن در جادوگری برای افراد خرافی رواج دارد. همچنین به عقیده بومیان آن مناطق این گیاه شفابخش است و برای درمان بیماری‌هایی مانند سردرد، اسهال، مسدود شدن ادرار و کم‌خونی استفاده می‌شود.

همچنین از این گیاه در طب سنتی نیز استفاده می‌شده است.

از این ماده در داروی بیهوشی نیز استفاده می‌شود.

عوارض مصرف سالویا

مصرف سالویا باعث می‌شود که فرد مصرف کننده از نظر روانی تأثیرات شدیدی را احساس کند، مانند:

* از دست دادن قدرت تشخیص درست و غلط و ناتوانی در درک توهم (خیال) و واقعیت.

* بهم ریختن اعصاب و ثبات نداشتن احساسات.

*تغییر کردن حس بینایی، خلاقیت و احساسات.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   جرم کلاهبرداری چیست

* توهمات و خیالات شدید.

کاشت سالویا در چه مناطقی رواج دارد؟

کاشت سالویا فقط در زمین‌های خیلی خاص و مرغوب امکان‌پذیر است و به همین دلیل در شمال کشور به شدت در حال افزایش است. حتی خیلی از افراد در شبکه‌های اجتماعی، اینترنتی برای فروش و فرستادن این ماده تبلیغ می‌کنند و شماره تلفن می‌دهند.

نحوه‌ی مصرف و تأثیر گیاه سالویا

تأثیر قوی این گیاه با تدخین و کشیدن (مصرف دود آن) برگ‌های خشک شده این گیاه به سختی به دست می‌آید. به همین دلیل از عصاره آن که دارای قدرت بالایی است، استفاده می‌شود. بسیاری از کسانی که برای اولین بار این ماده را مصرف می‌کنند به دلیل عدم یافتن حالت دلپذیر و لذت‌بخش از مصرف دوباره آن منصرف و پشیمان می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *