غیرمجاز

غیرمجاز


استفاده غیرمجاز از عناوین علمی

در این مقاله می خواهیم در خصوص استفاده غیرمجاز از عناوین علمی که زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده را در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی نمایید.

ماده قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی

طبق ماده واحده با عنوان «قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی» که در تاریخ 16/12/1388 به تصویب رسید، استفاده از عناوین علمی دکتر، مهندس و مانند این‌ها که شرایط اخذ و دریافت آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌گردد، توسط هر فرد برای خود مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تأیید رسمی وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد. مرتکبین استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مذکور به مجازات ماده 556 فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

همچنین استفاده غیرمجاز از عناوین علمی شامل استفاده در نامه‌های اداری، روزنامه، مجله، سایت و تارنما یا سخنرانی در مجامع و یا انتشار برگه‌های چاپی یا خطی می‌باشد.

* نکته: در جرم استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مرتکب باید از عناوین علمی، استفاده غیرمجاز نماید، نه عناوین شغلی. یعنی استفاده از عناوینی مانند وکیل، قاضی و… مصداق رکن مادی این جرم نبوده و شامل مقررات ماده واحده ذکر شده نمی‌باشد.

مرجع تشخیص اعتبار یا عدم اعتبار مدارک دانشگاهی

در ماده واحده فقط با داشتن مدرک دانشگاهی، اجازه استفاده از عنوان علمی را به شخص نخواهد داد، یعنی دارنده مدرک، باید مدرک دانشگاهی خود را از یکی از مراکز یا دانشگاه‌های داخلی و یا خارجی یا شعب آنها در داخل کشور که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد دریافت نموده و مرجع تشخیص اعتبار یا عدم اعتبار مدارک دانشگاهی، وزارت‌خانه‌های گفته شده در متن ماده واحده و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   کلاهبرداری از طریق اسکیمر

* نکته: چنانچه فردی از یکی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از کشور اقدام به دریافت مدرک دانشگاهی نماید، باید تحصیلات وی توسط مراجع مربوطه ارزشیابی شده و اعتبار مدرک تحصیلی وی مشخص گردد، در غیر این صورت حق استفاده از عنوان علمی خود را نخواهد داشت.

مرجع صالح به رسیدگی جرم سوء استفاده از عناوین علمی

طبق قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری دو صلاحیت ذاتی رسیدگی به این جرم را دارد.

همچنین طبق مقررات آیین دادرسی کیفری، محل وقوع و انجام جرم نیز دارای صلاحیت محلی برای رسیدگی به جرم می‌باشد.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره استفاده غیرمجاز از عناوین علمی را با وکیل کلاهبرداری در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *