اجرای احکام چیست؟

به مجموع اعمالی که به منظور عمل به حکم دادگاه انجام می‌شود، اجرای احکام گفته می‌شود. اجرای حکم و دستور دادگاه‌ها و مراجع قضایی از مهمترین مراحل دادرسی به شمار می‌رود زیرا اگر صدور حکم، پشتوانه اجرایی نداشته باشد، ارزشی نخواهد داشت و محکوم‌له (کسی که رأی به نفع او صادر شده) در مرحله اجرایی حکم است که به حق خود می‌رسد و محکوم‌علیه (کسی که رأی به ضرر او صادر شده) نیز مجازات خواهد شد.

انواع اجرای احکام مدنی

1- اجرای احکام از جهت نوع اجرا: که به اجرای احکام موقت و اجرای کامل تقسیم می‌شود. اجرای موقت حکم یعنی اجرای حکمی که هنوز قطعیت نیافته و قابل اعتراض است. البته اصل بر این است که احکام پس از قطعی شدن، اجرا شوند و اجرای موقت احکام، استثنایی است.

2- اجرای احکام از جهت محل صدور حکم: که به اجرای احکام دادگاه‌های داخلی و اجرای احکام دادگاه‌های خارجی تقسیم می‌شود.

3- اجرای احکام مراجع عمومی

4- اجرای احکام مراجع اختصاصی: مانند اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار که بر عهده اجرای احکام دادگستری می‌باشد.

شرایط اجرای احکام مدنی چیست؟

* قطعی بودن حکم

*  ابلاغ به محکوم‌علیه

*  معین بودن موضوع حکم

* درخواست اجرای حکم

 

حکم اجرایی (لازم‌الاجرا) چیست؟

حکم اجرایی حکمی ‌است که در متن آن الزام محکوم‌علیه به انجام علمی یا خودداری از عملی درج شده باشد. یعنی حکمی که محکو‌م‌علیه را مجبور می‌کند تا به آن عمل نماید و در صورتی که اقدام به این کار نکند، محکوم‌له (کسی که رأی به نفع او صادر شده) می‌تواند اجرای آن حکم را درخواست نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   حقوق تأمین اجتماعی

مثلاً در صورتی که حکم دادگاه مبنی بر پرداخت مبلغی به محکوم‌له باشد، محکوم علیه (کسی که رأی به ضرر او صادر شده)، در صورت لازم‌الاجرا شدن حکم ، موظف می‌شود تا این مبلغ را پرداخت نماید و در صورتی که از این امر خودداری کند، محکوم‌له می‌تواند با مراجعه به اجرای احکام دادگستری، درخواست صدور اجراییه نماید.

حکم غیر لازم‌الاجرا                                           

احکام غیر لازم‌الاجرا احکامی هستند که بر خلاف احکام لازم‌الاجرا نمی‌توان اجرای مفاد و محتوای آن را درخواست نمود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *