دادستان شهرستان

دادستان شهرستان


وظایف و اختیارات دادستان‌ شهرستان‌ به عنوان جانشین دادستان منصوب

بر اساس ماده 26 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت، دادستان شهرستان به عنوان جانشین دادستان منصوب، کلیه مسئولیت‌های قضایی و اداری دادسرای ویژه روحانیت، از جمله موارد زیر را بر عهده دارد:

الف) تعقیب متهمین

ب) صدور احکام دستگیری و تفتیش (بازرسی)، (اجرای این وظیفه بر اساس تبصره این ماده فقط در اختیار دادستان و در غیاب وی جانشین او می‌باشد).

ج) ارجاع و واگذاری پرونده به شعب دادسرای ویژه روحانیت و نظارت بر جریان پیگیری و اظهارنظر در مورد کلیه قرارها

د) صدور کیفرخواست

ه) اجرای احکام دادگاه

و) صدور قرار تعلیق (تأخیر) تعقیب در جرائم خفیف و یا امور خلاف شأن (جایگاه). (اجرای این وظیفه بر اساس تبصره این ماده فقط در اختیار دادستان و در غیاب وی جانشین او می‌باشد).

  • نکته 1: همچنین بر اساس تبصره این ماده، دادستان شهرستان موظف به اجرای دستورات قضایی و اداری صادره از سوی دادستان منصوب می‌باشد.
  • نکته 2: بر اساس تبصره ماده 26 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت، در امور مهم دادستان شهرستان موظف است قبل از اقدام به دستگیری یا احضار (فراخواندن) یا اجرای حکم دادگاه موضوع را به اطلاع دادستان منصوب برساند.

جانشین دادستان دادسرای ویژه روحانیت

بر اساس ماده 27 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت، در غیاب دادستان دادسرای ویژه روحانیت، یکی از دادیاران با انتخاب وی به عنوان جانشین، وظایف دادستان را انجام خواهد داد.

عدم همکاری با دادستان ویژه و دادیاران در انجام تحقیقات

بر اساس ماده 28 آیین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت، دادستان ویژه و دادیاران می‌توانند برای کشف جرم، تحقیقات لازم را انجام دهند و کلیه ارگان‌ها، نهادها، سازمان‌های دولتی و اشخاص حقیقی وحقوقی موظفند کلیه اسناد و مدارک لازم را در اختیار دادسرا قرار دهند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   فریب در ازدواج از مجازات تا فسخ ازدواج

کسانی که همکاری لازم را به عمل نیاورند به عنوان عدم اجرای دستور مقام قضایی تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *