دادخواست استرداد جهیزیه

دادخواست استرداد جهیزیه


نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه

این مقاله اختصاص داده شده به موضوع نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه که مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم. ما را همراهی کنید.

دادخواست استرداد جهیزیه

نحوه تنظیم دادخواست استرداد و پس‌گرفتن جهیزیه هم مانند سایر دادخواست ‌های تقدیمی به دادگاه می ‌باشد:

* در قسمت توضیحات و مشخصات خواهان که شخص تقدیم کننده دادخواست را می ‌نویسیم که یا زوجه (زن) است و یا وکیل او که وکیل، حتماً باید وکیل پایه یک دادگستری باشد.

* در قسمت مشخصات و توضیحات خوانده باید نام و مشخصات زوج (مرد) یا وکیل او را نوشت.

* در قسمت ادله (دلایل) و منضمات (پیوست‌ها) که باید دلایل مورد استفاده در این دادخواست را توسط زوجه یا وکیل او نوشته شود.

بعد از تنظیم و تقدیم دادخواست به محضر دادگاه محترم، دادگاه این دادخواست تقدیمی را از نظر تکمیل بودن یا ناقص بودن بررسی می ‌کند و بعد دستور، تعیین وقت رسیدگی را صادر می ‌کند و با توجه به میزان حجم کار و شلوغی دادگاه ‌ها، این زمان می ‌تواند بلافاصله یا مدتی بعد از تقدیم دادخواست باشد و یا خیلی بعد از تقدیم دادخواست باشد که مثلا ًمی ‌تواند بین دو تا سه ماه بعد از تقدیم دادخواست و یا حتی بیشتر باشد.

مدارک لازم برای تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه

* اصل سند ازدواج یا کپی از آن

* اصل شناسنامه زن

* اصل کارت ملی زن

* سیاهه جهیزیه معتبر

استرداد جهیزیه بدون اجازه شوهر

زن مالک جهیزیه است و با توجه به اینکه وظیفه قانونی برای آوردن یا نگه داشتن جهیزیه ندارد می ‌تواند هر زمان که بخواهد آن را مسترد نماید و پس بگیرد و نیازی به اجازه شوهر نمی ‌باشد. زوجه (زن) می‌ تواند فقط آنچه در لیست جهیزیه است و آن را خریداری کرده بدون اجازه شوهر از منزل خارج نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اعتراض به احکام صادره از سوی دادگاه ویژه روحانیت

* نکته: زوجه باید توجه داشته باشد، چنانچه بدون مجوز دادگاه جهیزیه را مسترد می‌ نماید (پس ‌می ‌گیرد) بهتر است چند نفر از همسایگان در زمان بردن جهیزیه به عنوان شاهد حضور داشته باشند. که در صورت لزوم شهادت دهند زوجه (زن) چه اقلام و وسایلی را از منزل خارج نموده است.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی در خصوص نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه با وکیل طلاق موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *