عقد قرارداد

مزایای عقد قرارداد کار بین کارفرما و کارگر

عدم عقد قرارداد کار بین کارفرما و کارگر یا کارکنان جز به ضرر کارفرما نمی‌تواند باشد و هر گونه پرداختی کارفرما به کارگر می‌تواند محل شکایت کارگر قرار گیرد.

مثلاً اگر کارفرما تمام حقوق، مزایا، اضافه کار، بن و… کارگر را یک جا بدون ثبت در قرارداد کاری مشخص به حساب کارگر واریز نماید کارگر می‌تواد ادعا نماید که تمام واریزی‌ها فقط حقوق پایه او بوده و در مورد سایر مزایا طرح شکایت نماید این موضوع فقط بخش کوچکی از عواقب عدم عقد قرارداد بین کارفرما و کارگر می‌باشد.

از مزایای عقد قرارداد کار بین کارفرما و کارگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  پیشگیری از اختلاف بین کارفرما و کارگر
  2. جلوگیری از باخت از دعوا
  3. جلوگیری از طولانی شدن دعوا
  4. جلوگیری از اختلاف نظرهای قضایی
  5. جلوگیری از اتلاف هزینه‌های مالی برای حل پرونده‌های شکایتی

پیشگیری از اختلاف بین کارفرما و کارگر

اولین مزیت عقد قرارداد کاری محکم، پیشگیری از اختلاف بین طرفین (کارفرما و کارگر) است. وقتی طرف مقابل نتواند نقطه ضعفی از قرارداد در بیاورد و ضمانت اجراهای مؤثر و شدید نیز برای تخلفش تعیین شده باشد.

قطعاً فکر تخلف از قول و قرار را نمی‌کند و اگر هم اختلافی ایجاد شده باشد به مصالحه و سازش تن می‌دهد و کار به دادگاه و قانون نمی‌کشد.

جلوگیری از باخت در دعوا

عدم عقد قرارداد بین کارفرما و کارکنان یا کارگران احتمال باخت در دعواهای مالی و حقوقی بین کارگر و کارفرما را برای کارفرما افزایش می‌دهد.

ضمن آنکه قرار گرفتن در پرونده‌ای که کارفرما مدارک اندکی برای اثبات حقانیت خود دارد هزینه‌های بسیاری برای کارفرما ایجاد می‌کند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط عقد بیمه‌ نامه

جلوگیری از اختلاف نظرهای قضایی

نظر نهایی قضات در مورد یک پرونده هیچگاه یکسان نمی‌باشد و این می‌تواند با توجه به اینکه کارگر به عنوان قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شود، در قضاوت قضات مؤثر بوده و در صورت عدم وجود قرارداد مشخص به ضرر کارفرما تمام شود.

جلوگیری از اتلاف هزینه‌های مالی برای حل پرونده‌های شکایتی

اگر عقد قرارداد کار بین کارفرما و کارگر محکم و قابل استناد باشد نیاز به پرداخت هزینه‌های زیاد برای حل پرونده‌های شکایتی و پرداخت هزینه‌ای زیاد به وکلا نبوده و فقط می‌توان از مشاوره‌های قضایی با هزینه کمتر استفاده نمود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *