تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو


مراحل انجام تعویض پلاک خودرو

این مقاله اختصاص داده شده به موضوع تعویض پلاک خودرو بنا بر گفته کارشناس موسسه حقوقی کیانداد ، پس از انعقاد قرارداد و امضای مبایعه‌ نامه توسط خریدار و فروشنده و متصدی بنگاه و شهود، نوبت به تعویض پلاک خودروی موضوع معامله می ‌رسد.

معمولاً در مبایعه ‌نامه بخشی از ثمن معامله برای تعویض پلاک و بخشی هم برای انتقال سند رسمی خودرو پیش ‌بینی می‌ شود که خریدار بایستی در هنگام تعویض پلاک و انتقال سند در دفترخانه اسناد رسمی به صورت نقد یا در قالب چک تضمین شده به فروشنده تسلیم نماید.

برای تضمین انتقال سند خودرو چه اقدامی انجام دهیم؟

در مبایعه ‌نامه حتماً باید موعدی برای حضور طرفین قرارداد جهت حضور در یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو پیش ‌بینی شود و برای عدم حضور آن نیز بهتر است به صورت روزشمار خسارت و جریمه تأخیر انجام تعهد پیش‌ بینی کرد تا طرفین خود را مکلف به انجام تعهدات قراردادی بنمایند.

اصل و قاعده و بهینه‌ترین روش آن است که فروشنده و خریدار (قبل از حضور در دفترخانه اسناد رسمی) با حضور در مراکز تعویض پلاک و ارائه مدارک و مستندات اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای خریدار کنند، در این مراکز ضمن ارائه خودرو به کارشناسان باید مدارک لازم را ارائه کنند.

مدارک ضروری برای تعویض پلاک عبارتند از:

* مدارک شناسایی فروشنده و خریدار (شناسنامه و کارت ملی)

* برگ سبز خودرو (سند مالکیت خودرو)

* بنچاق به نام فروشنده (سند قطعی منقول)

* برگ کمپانی

* معاینه فنی

پیشنهاد ویژه کیانداد :   خودروی توقیفی را می توان به دیگری منتقل کرد

* مدارک مربوط به احراز آدرس و محل سکونت خریدار (مانند سند منزل یا اجاره ‌نامه با کد رهگیری‌، قبوض برق و تلفن متعلق به خریدار یا خانواده درجه یک).

گاهی اوقات فروشنده به دلایلی مانند نداشتن وقت یا مرخصی یا سکونت در شهرستان و امثالهم نمی‌تواند به همراه خریدار در مراکز تعویض پلاک حاضر شود. از این رو معمولاً دو طرف می ‌توانند در یکی از دفاتر اسناد رسمی حضور یافته و فروشنده وکالت ‌نامه تعویض پلاک را به خریدار بدهد تا بدون نیاز به حضور او بتواند نسبت به تعویض پلاک و انتقال سند رسمی خودرو به نام خودش و یا هر شخص حقیقی و یا حقوقی دیگر اقدام کند.

چگونه مبایعه نامه خرید خودرو بنویسیم

با توجه به اختلافات و دعاوی حقوقی که در زمینه تعویض پلاک و انتقال سند رسمی خوردو به وجود می ‌آید و شاهد بسیاری از آنها در مراجع قانونی هستیم لذا توصیه می ‌شود که حتی ‌المقدور و با قبول کمی زحمت شخصاً برای تعویض پلاک و انتقال سند رسمی خودرو اقدام کنید و گرنه با چالش ‌های حقوقی فک پلاک مواجه خواهید شد که باعث دردسرهای قانونی و بعضاً مالی شما خواهد شد.

با توجه به مسئولیت ‌های قانونی صاحب پلاک خودرو و در نظر گرفتن نمرات و امتیازات منفی در قانون جدید راهنمایی و رانندگی‌، توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید به اصطلاح به صورت وکالتی خودروی خود را بفروشید.

اولاً، برای تعویض پلاک مهلت محدود مثلاً 48 ساعته تعیین کنید تا خریدار مجبور به تعویض پلاک می‌شود نه اینکه به واسطه عدم درج مهلت، تعویض پلاک را به تعویق اندازد و با دست دست کردن خودرو به صورت عادی (بدون انتقال رسمی) خودرو شما و با پلاک شما به کسانی که نمی ‌شناسید واگذار شود و به واسطه وقوع جرم، تعقیبات قضایی گریبان شما راگرفته و به جای صرف یک روز وقت برای تعویض پلاک، یک سال درگیر پرونده و دعوایی باشید که دخالتی در آن نداشته ‌اید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   روش کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو

ثانیاً اینکه حق توکیل به غیر به خریدار ندهید. چون اگر غیر از این باشد خریدار می ‌تواند با فروش خودرو به دیگری به او وکالت تعویض پلاک و انتقال سند رسمی بدهد الی آخر و شاید هم تا مدت زمان طولانی پلاک قبلی همچنان روی خودرو نصب باشد و به صورت مکرر پیامک‌ های تخلف به نام شما ثبت شود و شاید هم در نهایت گواهینامه شما چه بسا باطل شود.

هزینه اعطای وکالت برای تعویض پلاک و انتقال سند و یا فقط تعویض پلاک برعهده فروشنده است و خریدار مسئولیتی در پرداخت هزینه تنظیم وکالت تعویض پلاک ندارد.

چند نکته در مورد تعویض پلاک خودرو :

* هزینه تعویض پلاک برعهده خریدار است.

* کارت قبلی خودرو به همراه پلاک قبلی تحویل مرکز تعویض پلاک می ‌شود و خودرو با پلاک جدید از مرکز یاد شده خارج می‌ شود.

* هزینه ارسال پستی کارت جدید برعهده خریدار است.

* قبل از انتقال مالکیت خودرو، نیروی انتظامی مستقر در مرکز تعویض پلاک از هر کجا که لازم باشد درباره خودرو استعلام می‌گیرد و چنانچه موانع قانونی وجود نداشته باشد امضای نهایی را از فروشنده اخذ می‌کند.

* ارائه مفاصاحساب شهرداری به مرکز تعویض پلاک ضرورتی ندارد.

* اگر شکایتی نسبت به پلاک خودروی موضوع معامله ثبت شده باشد، تا پیش از رفع تکلیف نسبت به آن نمی ‌توانید خودرو را معامله کنید.

* هیچ محدودیتی در داشتن تعداد خودرو وجود ندارد بنابراین اگر کسی همزمان سه خودرو داشته باشد سه پلاک نیز به نام او وجود دارد و اگر قبل از انجام معامله یکی از آنها را در ظرف مدت شش ماه قبل فروخته باشد، همان پلاک روی خودروی جدید نصب می‌ شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   فروش خودروی توقیف شده قاچاقچیان مواد مخدر

شما همراهان میتوانید جهت مشاوره حقوقی در زمینه انجام معاملات با مشاوران و وکلای متخصص در موسسه حقوقی کیانداد تماس حاصل نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *