مراحل ابطال معامله معارض

در ابطال معامله معارض شخصی که معامله معارض (مخالف) در مورد او انجام شده است، باید در دادسرا حاضر شود و با طرح شکواییه جرم معامله معارض به استناد ماده 117 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310، علیه مالک اولی، از نهاد دادسرای عمومی درخواست تعقیب مالک اولی را نماید.

بازپرس پس از تحقیقات مقدماتی و استعلام (پرسیدن) سوابق و پیشینه، چنانچه اعتقاد به مجرمیت مالک اولی داشته باشد، با صدور قرار جلب (توقیف) به دادرسی، پرونده را نزد دادستان ارسال می‌نماید.

دادستان نیز در صورت هم‌عقیده بودن با بازپرس، با صدور کیفرخواست، پرونده را از شعبه بازپرسی به منظور محاکمه متهم به دادگاه ارسال می‌نماید.

پس از محکوم شدن مالک اولی در دادگاه با حکم قطعی، منتقل‌الیه اولی (انتقال گیرنده) با ارائه حکم قطعی دادگاه کیفری، در دادگاه حقوقی دادخواستی مبنی بر ابطال معامله معارض و ابطال سند مالکیت تقدیم می‌نماید.

دادگاه با تشخیص صحت و درستی معامله اولی، همه معاملات بعد از آن را باطل اعلام می‌نماید.

پس از ابطال معامله دوم که همان معامله معارض (مخالف) است، منتقل‌الیه اولی باید دادخواستی مبنی بر ابطال سند رسمی به دادگاه حقوقی ارائه نماید.

دادخواست ابطال سند رسمی از سوی منتقل‌الیه اول

خوانده دعوی: در این دادخواست نام دو خوانده باید ذکر شود. خوانده اول فروشنده (مالک اولی) و خوانده دوم منتقل‌الیه دوم (انتقال گیرنده) باید باشد.

دلایل و منضمات (پیوست‌ها) دادخواست: دادنامه دادگاه کیفری به علاوه تصویر دادنامه ابطال معامله معارض و استعلام ثبتی می‌تواند از جمله دلایل و منظمات این دادخواست باشد.

شرح دادخواست: در شرح دادخواست، خواهان باید عنوان نماید که ملک مورد نظر را با درج شماره ثبتی از خوانده اول که همان مالک اولی است خریداری نموده که خوانده پس از انتقال ملک به وی، همان ملک را به موجب سند رسمی به خوانده دوم که منتقل‌الیه دوم (انتقال گیرنده) است به موجب سند رسمی انتقال داده است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   زمان شروع و پایان کودکی

همچنین تأکید نماید که معامله بین خواندگان به موجب دادنامه قطعی ابطال گردیده است تا دادگاه محترم بر اساس مدارک و مستندات تصمیم‌گیری نماید.

درخواست دستور موقت

خواهان می‌تواند برای جلوگیری از نقل و انتقال ملک مورد نظر از دادگاه درخواست دستور موقت یا تأمین خواسته نماید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *