ماهیت بیمه چیست

ماهیت بیمه چیست


ماهیت بیمه چیست؟

مقاله حاضر را اختصاص دادیم به موضوع ماهیت بیمه چیست که طبق نظریه موسسه حقوقی کیانداد بررسی شده را بازگو می کنیم ما را همراهی نمایید.

ماده اول قانون ماهیت بیمه چیست

مطابق تعریف ماده اول قانون بیمه مصوب 7/2/1316: (بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسات وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد. متعهد را بیمه‌گر، طرف تعهد را بیمه‌گذار و وجهی را که بیمه‌گذار به بیمه‌گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه می‌نامند).

ملاحظه می‌شود که بیمه، عقد است که در مورد آن توضیح خواهیم داد. گفته شده که بیمه عملیاتی است که در آن بیمه‌گر افرادی (بیمه‌گذاران) را که در معرض حادثه و ریسک خاص قرار دارند سازماندهی می‌کند از محل مبالغی که از جمع بیمه‌های دریافتی فراهم شده از بیمه‌گذارانی که این حادثه عملاً برای آنها تحقق می‌یابد رفع خسارت می‌نماید. نقش بیمه‌گر در این تعریف مدیریت منابع جمع‌آوری شده و محاسبه عملی میزان حق بیمه‌ای است که باید از بیمه‌گذاران اخذ شود تا بتواند عملاً خسارات تحقق یافته را جبران کرده و پوشش دهد.

افراد به تنهایی در مقابل حوادث بسیار ضعیف و آسیب پذیرند و این موضوع از نظر روانی موجب احساس ناامنی و از نظر اقتصادی موجب ضعف و عدم پذیرش ریسک می‌شود. فعالیت و مسئولیت‌پذیری مستلزم اطمینان به آینده است زیرا هر چند که بیمه موجب محو حوادث و بازی سرنوشت نمی‌شود لیکن با تقسیم آثار نامطلوب آن میان جمع بیمه‌گذاران آثار آن را به شدت کاهش می‌دهد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   سؤالات متداول در مورد جرائم مواد مخدر

در تعریف ماده اول قانون بیمه، صرفاً جنبه حقوقی و قراردادی و تنها قسمتی محدود از بیمه (تعهدات طرفین عقد)، مورد توجه قرار گرفته است. در نتیجه بیمه به صورت شرط‌بندی و عقدی شانسی بین دو طرف عقد معرفی می‌نماید.

در حقیقت اگر بیمه را به صورت قراردادی مجزا که بین دو نفر و برای پوشش ریسک و خطر منعقد شده در نظر بگیریم در این صورت بیمه در شمار عقود شانسی و احتمالی درآمده و انتقال ساده ریسک از بیمه‌گذار به بیمه‌گر خواهد بود. آنچه موجب بطلان عقود شانسی و احتمالی می‌شود وجود غرر در این عقود است. غرر به معنی خطر یا جهل آورده شده است.

در فصل چهارم گفتیم که حدود و ثغور عقد با توجه به ماده 190 قانون مدنی باید روشن شود و موضوع معین که مورد عقد است از جمله شروط صحت عقد می‌باشد منتها در عقد شانسی این حدود و ثغور مشخص نیست و در نتیجه عقد باطل می‌باشد. هر چند برای بیمه‌گر نمی‌باشد. هدف اصلی بیمه مقابله با اتفاق و واگذار نکردن امور به شانس است.

انواع بیمه مطابق قانون 

 عقد بیمه و اوصاف حقوقی 

 ساختار بیمه مرکزی ایران 

 پرداخت حق بیمه کارگر

ماهیت بیمه چست

شرکت های بیمه

شرایط عقد قرارداد بیمه

وظیفه و نقش بیمه‌گر نیز از بین بردن اتفاق و شانس در این فعالیت است و گرنه وقوع اتفاقات مورد بیمه می‌تواند موجب ورشکستگی او گردد. بنابر آنچه که در تعریف دوم ارائه گردید نگاه به مؤسسه بیمه به عنوان یک نهاد جمعی و نه قراردادی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار، تصویر واقعی بیمه را که نه یک عقد شانسی بلکه محل فعالیت جمعی برای مقابله با شانس، اقبال و حادثه است، روشن می‌سازد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   مجازات جرم رابطه نامشروع

گفته شد که نقش بیمه‌گر در این تعریف مدیریت منابع جمع‌آوری شده و محاسبه علمی میزان حق بیمه‌ای است که باید از بیمه‌گذاران اخذ شود تا بتواند عملاً خسارات تحقق یافته را جبران کرده و پوشش دهد.

کاربر عزیز اگر در مورد بیمه با هر گونه مشکل حقوقی روبرو شدید و یا هر گونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکیل بیمه مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *