قوانین حقوق کار

قوانین مربوط به حقوق کار

موضوع این مقاله در مورد قوانین حقوق کار مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد اختصاص داده شده و برای مخاطبان و کاربران عزیز  ارائه می شود.

قوانین حقوق کار

منابع حقوقی کار عبارتند از:

1- قانون کار

قوانین مربوط به حقوق کار: قانون کار مصوب 2/7/1368 در 230 ماده که در حقیقت منبع اصلی حقوق کار در ایران بوده و در ماده 203 آن مذکور است: (وزارت کار و امور اجتماعی و دادگستری مأمور اجرای این قانون می‌باشند).

2- قانون متفرقه

قوانین متفرقه راجع به حقوق کار مانند: قانون بیمه بیکاری مصوب 26/6/1369، قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه‌ی کارگر مصوب 6/12/1370، قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار مصوب 30/10/1363، آیین‌نامه‌ مربوط به انتخاب اعضای هیأت‌های حل اختلاف مصوب 7/2/1370، قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای اشتغال به کار مصوب 11/3/1376.آنچه درباره حقوق کار باید بدانیم

کارگران مکلف به تبعیت از قانون کار هستند

مطابق ماده 2 قانون کار: (کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند).

کارفرما به چه کسی گفته می‌شود؟

مطابق ماده 3 قوانین حقوق کار: (کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند). در حقیقت مطابق تعریف گفته شده درباره کارگر، تنها اشخاص حقیقی می‌توانند به عنوان کارگر مطرح شوند در حالی که کارفرما می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

نمایندگان کارگر و کارفرما

مطابق قسمت آخر ماه 3 قوانین حقوق کار: (مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده‌دار اداره کارگاه هستند، نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر برعهده می‌گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد، در مقابل کارفرما ضامن است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرط طلاق و جدایی به خاطر عقیم (نابارور بودن) مرد

مفهوم کارگاه و محدوده آن در قوانین حقوق کار

ماده 4 قوانین حقوق کار مذکور داشته: (کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می‌کند از قبیل مؤسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، اماکن عمومی و امثال آنها کلیه تأسیساتی که به اقتضای کار متعلق به کارگاهند از قبیل نمازخانه، ناهارخوری، تعاونی‌ها، شیرخوارگاه‌ها، درمانگاه، مهدکودک، حمام، آموزشگاه حرفه‌ای، قرائت‌خانه، کلاس‌های سوادآموزی و سایر مراکز آموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن اسلامی و بسیج کارگران، ورزشگاه و وسایل ایاب و ذهاب و نظایر آنها جزء کارگاه می‌باشد.

خواننده محترم اگر مشکل حقوقی در خصوص قوانین حقوق کار داشتید و یا هرگونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکلای مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *